ללא הבדל מין

אייקוני תרבות כמו ברוס/קייטלין ג'אנר, הסדרה טרנספרנט, ואם תרצו סתיו סטרשנקו המקומי, הפכו ליקירי עולם התרבות לאחרונה, המהפכה המגדרית או הא-מגדרית אותה הם מייצגים, היא תופעה רחבת היקף ומרתקת לה אינספור ביטויים, המחלחלים, איך לא, גם אל עולם האופנה. אחרי שעיכלנו את מגמת האוברסייז, אימצנו את ג'ינס הבויפרנד, אנחנו צועדים צעד נוסף אל עבר המגמה הנוכחית והעדכנית באופנה, האופנה "נטולת המגדר" ה GENDER-FREE. אופנה המתעלמת במכוון מסממנים מיניים כפי שהיכרנו אותם, ומבטאת ערכים חברתיים חדשים ואת הגבולות המיטשטשים בין המינים. הזהות המינית הופכת יותר ויותר מעורפלת, וההגדרה בין גברי ונשי מתפוגגת.

תמונה עליונה: מתוך קולקצית "המשקיפה", כל הדגמים עוצבו ברוח היוניסקס (צילום: אייל נבו)
  דגש על גזרות יוניסקס עם תחכום אלגנטי, מעוז דהאן ל"נובוריש דוג" (צילום: איתי תורג'מן)

דגש על גזרות יוניסקס עם תחכום אלגנטי, מעוז דהאן ל"נובוריש דוג" (צילום: איתי תורג'מן)

לאורך השנים הכרנו מעצבי-על רבים שניכסו מוטיבים גבריים לבגדי נשים ולהיפך, המוכרים בהם הם בית האופנה BALMAIN הידוע בגזרה הגברית רחבת הכתפיים, איב סאן לורן הידוע בגזרות המחויטות, החליפות, השימוש בצווארונים ועניבות, ועד לויויאן ווסטווד הידועה במיקס הגברי-נשי המלווה את תצוגות האופנה שלה, שיוצרים אמירה ברורה ונוקבת לגבי נקודת המבט החדשה על החלוקה המגדרית. מן הצד השני, בלתי אפשרי לשכוח את החצאיות של מארק ג'ייקובס ואת השמלות שהוא עצמו לובש דרך קבע, וכמובן את מעצב העל ואייקון האופנה המשפיע קארל לגרפלד המזוהה עם דנים ומכנסיים בגזרת סקיני. בהתאמה, מאמצים את המגמה מעצבים בינלאומיים ומקומיים כמו גם רשתות האופנה, הנוטים ליצר רפליקות, או שואבים השראה מבתי האופנה המשפיעים, וכך מנגישים את המגמות לקהל הרחב. למרות ההפרדה שנוקטים רוב המעצבים ובייחוד הרשתות הקמעונאיות, הנוהגים לחצוץ בין אופנת גברים לנשים, ניכר כי הגזרות, במחלקת הנשים בעיקר, משוחררות יותר כיום, ונוטות לגזרות אוברסייז ניטרליות, ולמידה אחת שיתאימו לשני המינים.

  המותג פונה לגברים אך 30% מהצרכנים הן נשים. JO MAYER  של המעצב הרב תחומי יואב מאיר (צילום: רן יחזקאל)

 המותג פונה לגברים אך 30% מהצרכנים הן נשים. JO MAYER  של המעצב הרב תחומי יואב מאיר (צילום: רן יחזקאל)

לצד ההשפעות החלות על האופנה, קמים גם מעצבים שמראש פונים לקהל נשים וגברים בעיצוביהם ללא הבחנה. האופנה נטולת המגדר מתבטאת בעיקר בחוסר הסממנים, בגדים בגיזרה אחת שתתאים לשני המינים, בצבעים שיתאימו לשני המינים, ובטקסטורות שלא מזוהות בהכרח עם בני מין כזה או אחר. האם אותם מעצבים פונים לקהל רחב יותר ומכסים נתח שוק גדול יותר? לא בהכרח, קהל היעד של אופנה מסוג זה הוא קהל נועז יחסית, ומתקדם מבחינה אופנתית, ולכן עיצוב יוניסקס הוא עדין בגדר נישה. ייקח זמן עד שנראה חנות המחזיקה דגמים המיועדים לנשים וגברים כאחד בקניון השכונתי. בארץ, המגמה מתבטאת בעיקר בנשים שקונות גזרות המזוהות עם גברים למשל גיזרת ה"בויפרנד", ג'ינס עם מרחב באזור החלציים שמדמה גזרה גברית, כך גם  טישירטס וגופיות ספורט גבריות. לגברים יהיה קשה יותר לאמץ בגדי נשים, אולם עם קצת דמיון ותעוזה גם זה מתאפשר "גברים בהחלט יכולים לקנות ג'ינס בגזרת בויפרנד ברשתות האופנה, אני עצמי התחדשתי לאחרונה בשני זוגות מכנסים במחלקת ההיריון ב H&M, אם זה מתאים, ואם אני מרגיש נוח בהם, אין שום סיבה שלא, החשש נובע בעיקר מחוקים והגבלות שהחברה יצרה, מה מותר לבנים או מה מותר לבנות" מסביר יואב מאיר, מעצב האופנה הרב תחומי שהמותג שלו JO MAYER פונה לגברים מהקהילה הגאה, ומציע טוניקות וחולצות, בסגנון ייחודי. המותג שהתחיל מעיצוב גופיות בגזרה גברית, מבדים בהדפסים, טקסטורות וצבעוניות "נשיים", הוא מותג שקל לנשים להתאהב בו למרות שלא פונה אליהן באופן רשמי. כך קרה ש 30% מלקחותיו הן דווקא נשים "בטי-מרקט האחרון מכרתי בעיקר לנשים, למרות הגזרה הגברית" נזכר יואב. מותג מקומי נוסף הפונה אמנם לגברים אך שואב מוטיבים נשיים מובהקים הוא המותג נובוריש דוג של הנער הכי נכון בשכונה או אם תרצו באופנת הגברים המקומית, מעוז דהאן. הקו העיצובי של דהאן שם דגש על גזרות יוניסקס עם תחכום אלגנטי, תוך טישטוש הגבולות בין הנשי לגברי ומה שביניהם, דהאן יציג את הקולקציה של המותג בשבוע האופנה גינדי תל אביב הקרוב.

  תיק לנשים וגברים של המותג "כיסים" (צילום: שחר פליישמן)

תיק לנשים וגברים של המותג "כיסים" (צילום: שחר פליישמן)

העולם המערבי היום משוחרר מאי פעם, והוא נחוש להציג זאת לנוכח הקונפליקט המתעצם בינו לבין המגמות המנוגדות השמרניות שמתחזקות ומציפות את העולם בהם בעיקר האיסלאמיזציה "דמותו של הגבר ההיפסטרי הלובש טוניקת גלביה ועוטה זקן, מקורה למעשה בברלין, ההתחככות של האירופאים עם יוצאי ארצות האסלאם שואבת השפעות הבאות לידי ביטוי גם באופנה. האופנה היא מראה שמשקפת תהליכים תרבותיים" מסביר יואב מאיר. על השאלה האם המגמה תתפוס ונראה יותר מעצבים פונים לנשים וגברים כאן בארץ הוא עונה "קשה מאוד לפנות גם לנשים וגם לגברים, לכן העניין התדמיתי וכיצד מתקשרים עיצוב כזה תכריע. קל הרבה יותר לפנות אל קהל ספציפי, בעיקר כשנשים וגברים מסתכלים אחרת על אופנה. מותגים כאלו יפנו יותר אל קהל אורבני תל אביבי היפסטרי אולי" הוא מוסיף "הגבולות אומנם מיטשטשים אבל בפנייה לצרכנים צריך להיות מאוד ברורים, ההשפעה של חוקי התרבות והערכים עדין חזקה מאוד על צרכנים שמתקשים להשתחרר ממנה, זה עניין של חינוך וערכים" הוא מוסיף, ומספר אגב על אחד הפרוייקטים בו לקח חלק והלביש נערות צעירות "הלבשנו אותן בבגדים ממחלקת הבנות והבנים באותה רשת אופנה כשאנו מעבירים להן את המסר שההפרדה היא שרירותית והן בהחלט יכולות לחצות את הגבול". על השאלה איך מאמצים את המגמה הוא מסכם:"תבחני את הפריט עצמו מבלי לשאול אם זה של נשים או גברים, ותמדדי"

  נינוחות וחופש תנועה NASHA KIDS (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

נינוחות וחופש תנועה NASHA KIDS (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

בעולם הילדים מגמת האופנה נטולת המגדר פורחת. בשנים האחרונות קמו מגוון מעצבי ומותגי ילדים עצמאיים שמעצבים ברוח עכשווית בגדי יוניסקס, שיתאימו גם לבנים וגם לבנות, ומציגים קו עיצוב אופנתי ומעודכן. בין הבולטים הם המותגים NUNUNU המציע קולקציה לילדים ולנוער, ו NASHA, קולקציית בגדי ילדים שעוצבה בהשראת צורות גיאומטריות, מינימליזם, שילוב של אלמנטים קלאסיים, בדגש על נינוחות וחופש תנועה. גם הרשתות החלו להבין את הפוטנציאל ואת הלך הרוח, רק לאחרונה השיקה רשת "שילב" מותג יוניסקס חדש לתינוקות וילדים. המגמה באופנת הילדים מסתבר, לא מסתכמת בהיבט הטרנדי אופנתי, יש בה גם היבט חברתי, אימהות רבות נוהגות "להעביר" ביגוד מאח לאחות או בתוך המשפחה, ולכן, ביגוד שאינו מזוהה עם מין אחד, יהיה יעיל ושימושי אף יותר.

  G-SHOCK שעונים לנשים וגברים. צילום: יחצ

 G-SHOCK שעונים לנשים וגברים. צילום: יחצ

גם בתחום האקססוריז ניתן לחוש במגמה, כשיותר ויותר מותגים מציעים דגמי יוניסקס, בעיקר בעולם המשקפיים, הן משקפי הראייה והן משקפי השמש, שם קשה יותר ויותר לזהות איזהו דגם לנשים ואיזהו לגברים. בעולם התכשיטים קיימת מגמה דומה, מותגים הפונים לנשים וגברים כאחד, ומציעים שרשראות, צמידים וטבעות שיתאימו לגבר כמו גם לאישה. גברים בימינו הרבה יותר מודעים, ראו דוגמת דיוויד בקהאם או כריסטיאנו רונאלדו, הבאים מעולם הכדורגל, מעוז הגבריות והמאצ'ואיזם, ולמרות זאת הפכו לאיקונות אופנה, הם מובילים ומקדמים כבר עשור את דמות הגבר המטרוסקסואל הנוטה להתאבזר ולהשקיע בעיטורי גוף למיניהם. אלו יצרו ללא ספק דמות חדשה של גבר, רחוקה שנות אור מהגבר הגמלוני והפשוט מן העבר, כיום הגבר מתוחכם ומעודכן מבחינה אופנתית. כך למעשה הפכו כובעים צעיפים, משקפיים ותכשיטים לנחלתם של גברים ולא רק של נשים. תכשיטי המותג MIKAFORTUNA הם דוגמה נפלאה, תכשיטים הפונים לגברים ונשים כאחד, המותג שואב השראה מעולמות הבנייה, התשתית, האדריכלות ומשלב מוטיבים גיאומטריים שיתאימו לנשים ולגברים. כך גם מיזם המשקפיים "המשקיפה" של דפנה לוסטיג ומאיה ספיר המציג קולקציה המשלבת מתכת, אצטט ודיטיילים בתלת ממד, בה כל הדגמים עוצבו ברוח היוניסקס ומתאימים לנשים וגברים.

  www.nununuworld.com (צילום: דודי חסון)

www.nununuworld.com (צילום: דודי חסון)

אז מה היה לנו כאן? מהפיכה חברתית, אביב ערבי, ומהפיכה פמיניסטית, המתחוללים כולם בתוך כפר גלובלי אחד, התחזקות ערכים שמצד אחד מתחדדים והופכים קיצוניים יותר ויותר, אך יחד עם זאת, מן הצד השני, מתערבבים ויוצרים זהות חדשה, א-מינית, שוויונית, ורב-תרבותית. קונפליקטים בין זרמים שונים מובילים אותנו לשבירת המוסכמות ומחיקת הזהויות החיצוניות כפי שהכרנו אותן. עכשיו נותר רק לחכות ולהיווכח האם כנטולי-מין, נטולי-מסכות או סממנים שהחברה הכתיבה לנו, האם קל לנו יותר להתבטא? האם מינימליזם, ונטרול המגדר, תפיסתית וסמלית, מקדמים אותנו אל עבר עולם שוויוני יותר? ימים יגידו.

  MIKAFORYUNA תכשיטים ב מוטיבים שיתאימו לנשים וגברים (צילום: גל לשנו)

MIKAFORYUNA תכשיטים במוטיבים שיתאימו לנשים וגברים (צילום: גל לשנו)

 הגר טהר לב, 39, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@