חצו את הקווים

הם לא בוגרי שנקר, בצלאל או ויצ"ו, לחלקם אפילו אין רקע באופנה, ובכל זאת מבין כל המעצבים הותיקים והחדשים, התצוגות שלהם כבשו את הקהל והמבקרים בשבוע האופנה. יש משהו שהם יודעים, שלא מלמדים בפקולטות לעיצוב?

(בתמונה: תצוגת האופנה של דורית בר אור בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2015, צילום: מרק סגל)


בעיני רבים, אחד הכוכבים הבולטים בשבוע האופנה האחרון, הוא גדי אלימלך, הסטייליסט הוותיק, יקיר הסלבס והתקשורת, שהציג קולקציה ראשונה מאז החל לעצב אופנה. נדמה שאיש לא נשאר אדיש לעומת תצוגת האופנה הדרמטית שהציג אשר סחפה עיתונאים ואורחים כאחד. הקולקציה, עתירת גלאם נונשלנטי, נארזה באווירה ומוזיקה מחשמלת בחסותה של הלקוחה-חברה נינט טייב, ואף זכתה להופעת אורח של יעל אבקסיס. אלימלך לא לבד, מעצבים נוספים החלו דרכם כסטייליסטים, מובילי דעה, אייקונות אופנה, או כוכבי טלויזיה למשל, לפני שהחלו לעסוק בעיצוב אופנה. המגמה, כך נדמה, תופצת תאוצה, בעיקר לנוכח ההכרה וההצלחה מהן נהנים אלו תוך זמן קצר, ולמרות העובדה שאינם בוגרי הפקולטות היוקרתיות לעיצוב אופנה. 

מה יש בסטייליסטים כמו אלימלך ולרוס, שעובד להם כל כך טוב?

המעצב הצעיר עידן לרוס, הקים סטודיו לעיצוב אופנה הנושא את שמו LAROS, אחרי קריירה מצליחה כסטייליסט מוערך, וגרף מחמאות על קולקציית חדר השינה שהציג בשבוע האופנה. כך גם הנובוריש דוג, הלא הוא מעוז דהאן בן ה 35, שהציג בשבוע האופנה האחרון קולקצית בגדי גברים מרשימה ויומרנית, דהאן החל דרכו כסטייליסט וראה שנים את שבועות האופנה מן העבר השני, כששימש מנהל תצוגות אופנה, גם הוא כמו אלימלך נהנה מחיזוק מפרגן וחם של מיטב סלבריטאי ארצנו בהם יהודה לוי ואיתי תורג'מן הנמנים עם לקוחותיו הקבועים.

"תנאי הפתיחה של סטייליסטים או מפורסמים, טובים יותר משל בוגרי אקדמיה אלמוניים" יעל אבקסיס על המסלול של גדי אלימלך (צילום: אבי ולדמן)

"תנאי הפתיחה של סטייליסטים או מפורסמים, טובים יותר משל בוגרי אקדמיה אלמוניים"

יעל אבקסיס על המסלול של גדי אלימלך (צילום: אבי ולדמן)

מאיה יונה מילשטיין,

 מנהלת בית הספר לסטיילינג בשנקר רואה קווי דמיון רבים בין מעצבי אופנה לסטייליסטים, גם כשהם לא עוסקים בעיצוב: "סטייליסטים הם אנשים מאוד יצירתיים, מלאים בסטייל ורעיונות, בכל יום הם נוגעים באופנה, חיים אותה. זה טבעי שהם גם רוצים לגעת ביצירה".

האם הניסיון הוא זה שעושה את ההבדל בינם לבין בוגרי הפקולטות לעיצוב אופנה?

"היום, מעצב אופנה מצליח צריך שתהיה לו אסופה של כישורים וכישרונות, כשהלימודים האקדמיים הם חלק מזה. צריך חשיבה שיווקית, הבנה של יחסי ציבור וקהלי יעד, תפיסת איכות של בגד גם במובן של איך הוא נראה בסוף על הגוף"

ולסטייליסט יש את כל אלו? 

"לפעמים הסטייליסט רואה את הבגד מנקודות מבט אחרות: איך הוא ייראה על המסלול, על הגוף, בצילומים. הסטייליסטים שפונים לעיצוב אופנה ומצליחים, הם כאלו שמכירים את הצרכים של הלקוחות שלהם, מבינים מה יש בשוק ומה אין".

הסטייליסטית צאלה הילרוביץ', בעצמה בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר מסכימה: "כשסטייליסט מתחיל לעצב אופנה, והוא מגיע מתוך הבנה של המצוקות של הקהל, ופועל מהמקום של ה"חסר" לאחרים, אז הוא פוגע בול כבר בהתחלה". 

ומכאן סיכויי ההצלחה המסחרית גדולים יותר? 

"אין כאן שאלה של 'מה עדיף', אלא יותר של גישות שונות ליצירה. בבתי הספר לעיצוב מנסים לנקות אותך מקלישאות ומאניירות, לפרק אותך כדי לבנות אותך מחדש" היא מסבירה "מעצבים שלמדו, בעיקר בוגרים טריים, מחוברים מאוד לעצמם, ונאמנים מאוד לאמת העיצובית שלהם שפיתחו במהלך הלימודים. מעצבים שלא למדו לא מפחדים להתאים את עצמם למסחריות, לא מחפשים להיות קונספטואליים מדי. מקורות ההשראה שלהם נשארים כמו שהם, הם נגישים, ורוב הקהל מתחבר לזה"

גם דורין פרנקפורט ואוברזון שומרים על האמת שלהם, עם המון הבנה של קהל היעד, אותנטיים אבל גם מסחריים. 

"כל אלו בעלי ניסיון של שנים פה. אם נסתכל על שבוע האופנה האחרון למשל, ונשווה אותם לבוגרים הטריים, ברוב המקרים נראה את ההבדלים האלה". 

"נהנה מחיבוק מפרגן וחם של סלבס ארצנו בהם יהודה לוי ואיתי תורג'מן הנמנים עם לקוחותיו הקבועים"  מעוז דהאן ל"נובוריש דוג" בשבוע האופנה (צילום: אבי ולדמן)

"נהנה מחיבוק מפרגן וחם של סלבס ארצנו בהם יהודה לוי ואיתי תורג'מן הנמנים עם לקוחותיו הקבועים"

 מעוז דהאן ל"נובוריש דוג" בשבוע האופנה (צילום: אבי ולדמן)

ואכן, אם ננתח את שתי תצוגות המעצבים הצעירים הגדולות בשבוע האופנה בהחלט נבין למה הילרוביץ' מתכוונת. בתצוגת האופנה של שנקר, בה הציגו בוגרי שנים ב' ו-ג' המוכשרים, זכינו לראות קולקציות קונספטואליות נפלאות, שברובן מתאימות יותר למסלולים ופחות לרחוב. לעומתם, בתצוגת ה-UPCOMING DESIGNERS, בה הציגו מעצבים ולייבלים צעירים, כולם בוגרי פקולטות לעיצוב, בעלי ניסיון של עד 5 שנים, הוצגו קולקציות יצירתיות בעלות כתב יד מובהק, אך עדיין לבישות AS IS. מעבר לכך, למרות האמירה העיצובית החזקה של מעצבים כמו אלירן נרגסי, נורת'רן סטאר של נדב רוזנברג, HANNAH ואחרים, ניתן לזהות טרנדים קונבנציונאליים רבים בקולקציות שלהם. 

לא רק ההשכלה קובעת

"מי שלא משוחרר ופורץ דרך לא יכול להיות מעצב ולהביא את עצמו לידי ביטוי בתעשייה הזו", אומרת מעצבת האופנה לילך אלגרבלי, בעלת המותג הנושא את שמה "עצם כך שלא למדתי לא השפיע עליי כמעצבת. מה שכן השפיע הוא אישיותי ואהבתי לאופנה, נופי ילדותי וכל מה שחרוט בי ונקרא 'לילך'". לטענתה, לרקע המקצועי של מעצב יש השפעה על הפוטנציאל שלו. "אתה חייב להיות בקיא בכל הטכניקות ובטכנולוגיה בשביל שזה יגע בעיצוב שלך, וזה תקף לגבי מגבלות הטכנולוגיה ושיטות הייצור, אתה צריך לשלוט בכולן" היא אומרת "ההשכלה מקצרת הרבה דרכים מבחינת רכישת ידע".

"כשסטייליסט מתחיל לעצב אופנה, והוא מגיע מתוך הבנה של המצוקות של הקהל" LAROS על מסלול שבוע האופנה גינדי TLV 2015 (צילום: מארק סגל)

"כשסטייליסט מתחיל לעצב אופנה, והוא מגיע מתוך הבנה של המצוקות של הקהל"

LAROS על מסלול שבוע האופנה גינדי TLV 2015 (צילום: מארק סגל)

>>> עלה ירוק. הצבע הירוק שכובש את החורף >>> לכתבה

תנאי פתיחה טובים

על רקע הפרגון הרחב, והחיבוק החם מהתקשורת, נשמעת גם ביקורת. יש שקוראים לזה קיצור דרך, קריירת אינסטנט. 

ידוע הלא שכל מקצוע מחייב הכשרה מתאימה, מדוע שמעצבי אופנה יהיו יוצאי דופן?

 "תקשורת האופנה קטנה, יחסי הציבור מקדמים, לפעמים מספיקים שני מפורסמים שמאמצים ושני עיתונים מפרגנים וזה מגיע" אומרת הילרוביץ'. במצב כזה, שחקנים, סלבריטאים או סטייליסטים מפורסמים שעושים הסבה לעיצוב אופנה, לא ממש מתחילים 'מלמטה', בניגוד לרוב בוגרי הפקולטות לעיצוב או לפחות אלו ללא ייחוס משפחתי אופנתי או גב כלכלי חזק. אין ספק שתנאי הפתיחה של סטייליסטים או מפורסמים, טובים יותר משל בוגרי אקדמיה אלמוניים, ויש שיטענו אפילו שאלו באים על חשבונם, ממש כמו הצלחתם של כוכבי תוכנית ריאליטי מול בוגרי בתי הספר למשחק. מרבית מהסטייליסטים שחצו את הקו אל עבר עולם העיצוב והגיעו לשם ללא השכלה כלל, אכן השלימו ידע במקביל, או השיגו הכשרה מקצועית שתהלום את תחום העיסוק החדש, ויש כאלו שהתשוקה לדבר והיכולת הגבוהה הספיקה להם.

האם זה באמת מספיק? דוגמה מעניינת היא סיפור ההצלחה הפנומנלי של מעצבת האופנה טוב'לה חסין, אחת מבין המעצבות הישראליות המוכרות והמפורסמות, שמעולם לא למדה אופנה באופן פורמלי ומעידה על עצמה כי היא אוטודידקטית. כמוה גם המעצבת הכי מבוססת ברשימת ה"לא למדו עיצוב אופנה" שהציגו בשבוע האופנה האחרון, דורית בר אור. כשמאחוריה הצלחה מקומית אדירה והכרה מעבר לים, גרמה בר אור ל'תעשייה' לחכות בכיליון עיניים לתצוגה שלה שנעלה את שבוע האופנה, ודודו לא אכזבה. לאורחים, לעיתונאים ולסלבריטאים שנכחו באולם היה קשה לעצור את ההתלהבות מהקולקציה הסוחפת, החדשנית, והמובהקת שלה. ולמרות ההצלחה המטאורית, קשה שלא לתהות עד כמה המעמד של שחקנית מוכרת ואייקון אופנה תרמו להצלחה של בר אור בעולם האופנה המקומי, והאם היתה מגיעה לאותו מעמד לו היתה מתחילה במסלול כמו זה של הקולגות, בוגרי הפקולטות לעיצוב אופנה?

המעצבת הכי מבוססת ברשימת ה"לא למדו עיצוב אופנה" הקולקציה שהציגה דורית בר אור בשבוע האופנה של תל אביב 2015 (צילום: מארק סגל)

המעצבת הכי מבוססת ברשימת ה"לא למדו עיצוב אופנה"

הקולקציה שהציגה דורית בר אור בשבוע האופנה של תל אביב 2015 (צילום: מארק סגל)

כמו בכל דבר אחר בחיים, כנראה שהאמת היא אי שם באמצע. עם או בלי דיפלומה, הפרסום הקודם, הניסיון המקצועי, הגב הכלכלי והקשרים אף פעם לא מזיקים, חלק יעבדו מאוד קשה כדי להצליח, לחלק זה יבוא ביתר קלות, כמה ייהנו מ-15 דקות תהילה, וכמה יישארו איתנו עוד הרבה זמן. "יש גם המון כאלה שהתנסו בעיצוב אופנה ולא הצליחו" מסכמת מאיה יונה מילשטיין "בסופו של דבר, מי שטוב, הוא טוב". 

"עם או בלי דיפלומה, פרסום קודם, ניסיון מקצועי, גב כלכלי וקשרים אף פעם לא מזיקים" מתוך הקולקציה של לילך אלגרבלי (צילום: גילעד בר שלו)

"עם או בלי דיפלומה, פרסום קודם, ניסיון מקצועי, גב כלכלי וקשרים אף פעם לא מזיקים"

מתוך הקולקציה של לילך אלגרבלי (צילום: גילעד בר שלו)

שירי ויצנר, 38, נשואה ואמא לשני בנים ובת, סטייליסטית אישית. 

אחרי עשר שנים בתחום הפרסום והשיווק, ובזכות שתי חופשות לידה, ההתכחשות לאהבה האמיתית של שירי הסתיימה, והיא פנתה ללימודי סטיילינג בשנקר, פתחה עסק, וכיום עובדת כסטייליסטית אישית, מנחת חוגים וסדנאות וכתבת אופנה. וכך היא מגדירה את מה שהיא עושה: "אני בעצם לא עובדת, כי מי שעושה את מה שהוא אוהב, לא עובד יום אחד בחייו, נכון?"

בלוג פייסבוק / אינסטגרם