אם ננעלו

קחו לסינדרלה את הנעליים והיא נשארת לכלוכית, זאת תדע כל אם וילדה. עם כל הכבוד לטורנדו האימתנית, גם דורות'י לא היתה מגיעה רחוק ללא הנעליים הקסומות שלה. התשוקה האינסופית הנשית לנעליים היא התשובה לשאלה האלמותית 'מה נשים רוצות?' מה הקטע שלנו עם נעליים? פרויקט מיוחד ליום האישה.

בתמנה למעלה: UNITED NUDE (צילום: יח"צ חו"ל)

ההיסטוריה המודרנית מלאה באוספי נעליים ידועים לשמצה, ראה זה של הסופרת דניאל סטיל שטענה כי היא מחזיקה ב-6000 זוגות של נעלי לוביטן, או 3000 הזוגות של אימלדה מרקוס שהפכו מיד לסמל השחיתות השלטונית שלה, אם כי מיום שהגיחה לחיינו קארי ברדשאו, התשוקה לנעליים הפכה לגאוות המגדר, ושחררה אותנו מכבלי הבושה. עם 44 מיליון תיוגים באינסטגרם רק ל- #shoez, עוד לפני שבדקנו את #fromwhereistand המיתולוגי, חיבתן של נשים לנעליים לא משתווה אפילו לחיבתן לתיקים. מה מסביר את המשיכה המיוחדת של נשים לנעליים? הסיבות רבות, בערך כמספר הזוגות של אספנית ממוצעת.

"האישה הממוצעת מתאהבת 7 פעמים בשנה. רק 6 מהן בנעליים" -קנת' קול

הן הסמל האולטימטיבי לסגנון, יכולת כלכלית ומעמד חברתי ואפילו למיניות, אבל הכי חשוב, הנעליים שלנו סלחניות כלפינו, האהבה שהן מחזירות היא ללא תנאי. "מה נשים רוצות? מערכת יחסים קבועה, יציבה, מונוגמית" אומרת לילך כהן, סטייליסטית בכירה ומרצה לסטיילינג בשנקר, "הנעליים נותנות לנו את זה. הן יהיו שם תמיד, אם רק נדע לשמור עליהן נכון". הקביעות ביחסים עם נעליים, נובעת בעיקר מהעובדה שלרוב, מידת הנעליים היא המשתנה הקבוע היחיד במשוואת מידות הגוף. "בניגוד לגוף, כף הרגל אינה משנה מידה ועל כן, לנשים קל יותר להתמודד עם מדידת נעל מאשר מדידת בגד בתא הלבשה עם תאורה לא מחמיאה" מסבירה לאה פרץ-רקנטי, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. "בהמשך, גם לאחר הרכישה, הנעל וכף הרגל מנהלים יחסי ידידות מתמשכים שאינם מתבססים על מידות גוף". לדעתה, לנעליים יש מעמד מיוחד בהשוואה לאביזרים אחרים: "נעל היא חיונית לאדם, בעוד שאר האביזרים הם מותרות", היא אומרת.

לנעליים יש יתרון גם על הבגדים עצמם. לא רק שיש להן את הכוח הכמעט-מאגי לשנות לחלוטין כל אאוטפיט. במקרים רבים הבגדים כפופים לקודי לבוש ולפעמים אף מחייבים פשרות בעוד שהנעליים מאפשרות חופש יצירתי כמעט בלתי מוגבל בכל רגע נתון. "הכול מותר בנעליים, הנעליים שלך יכולות להיות מופרעות" אומרת גל שוקרון, עד לאחרונה מבעלי ביה"ס לעיצוב נעליים 'הגילדה', אותה תפסנו באיטליה, בדיוק כשיצאה מחנות נעליים "קחי את האיטלקים למשל, הם חיים את הסטייל והפאשן באובר-לוד, ואת רואה אותם עם אאוטפיט שחור כולו, ומפגיזים בנעליים". 

  "עקבי סטילטו מקושרים לעולמות סקסיים יותר" עדי הימלבלוי לנעלי TOGO (צילום עידו לביא)

"עקבי סטילטו מקושרים לעולמות סקסיים יותר" עדי הימלבלוי לנעלי TOGO (צילום עידו לביא)

"אני לא יכולה להתרכז בנעליים שטוחות" -ויקטוריה בקהאם

בערך אחת מכל שתי נשים מוכנה להישבע שמאוד נוח לה בעקבים, אבל עד כמה זה באמת נכון? ה'איט-גירל' הבינלאומית קארה דלווין, הודתה כי רוב הזמן היא לובשת בגדים לא נוחים, לכן עבורה זה הכול עניין של סניקרס. אז למה אנחנו כל כך אוהבות לאתגר את הטבע, וללכת על קצות האצבעות?

נעלי עקב מחוברות לעולמות סקסיים יותר, שלא לומר פטישיסטיים. הליכה על עקבים יוצרת אשליה של אורך, והמתיחה של שרירי השוקיים "מחטבת" את הרגל. "אידיאל היופי תמיד קישר בין גובה, לרזון וסקסיות" מסכמת שלי סתת, מעצבת הנעליים למותג  COUPLE OFF. תוספת הגובה מעניקה כוח ובטחון עצמי, ומשחר ההיסטוריה מקושרת גם למעמד חברתי. ביוון העתיקה בני המעמד הגבוה הילכו על נעליים מוגבהות, ובחצרו של לואי ה-14 רק גברים אצילים הורשו להתהלך בנעלי עקב עם סוליות אדומות, סמל לאריסטוקרטיה גם בימינו, בזכותו של המעצב לוביטן.

  תנועת השחרור מעקבים. סאוקוני, צילום: יח"צ

תנועת השחרור מעקבים. סאוקוני, צילום: יח"צ

ובכל זאת, בעונות האחרונות נראה שתנועת השחרור-מעקבים נמצאת בשיאה, בחסותם האדיבה של הסניקרס והטריינרז. "למרות שנראה שיש ניסיון להחזיר אותנו בעונות הבאות לנעלי עור ומראה מחוייט, נושא הסניקרס נמצא בשיא מטורף, מייצור זול ועד מותגי העל, כמו גם השימוש בבדים הסרוגים בנעליים ספורטיביות" מסבירה סתת "משנות ה-2000 אנחנו נמצאים בעידן של 'הכול לוקח'. אני פוגשת היום המון נשים שמחזיקות זוג כפכפי אצבע באוטו. העקבים לא תמיד נוחים, אבל הם כל כך מחמיאים, אז מחליפים כשצריך".

"תנו לנערה את הנעליים הנכונות והיא תכבוש את העולם" -מרילין מונרו

עם כל הכבוד לקארי ברדשאו, יכול להיות שבמדינה שבה הנעל הלאומית היא כפכפי אצבע מגומי, הדברים עובדים קצת אחרת? בבחינת מותגי ההנעלה ורשתות האופנה בארץ, מצטיירת תמונה ברורה מאוד של "מה נשים (ישראליות) רוצות", הן מעדיפות גובה, נוחות ומולטי פונקציונאליות,  גם, וגם, וגם.

בעקבים

"הישראלית אוהבת שלנעלים יש עקב גבוה יותר לערב, וקטן ליום-יום" מסבירים ברשת TOGO, בה רב המכר במחלקת העקבים העונה הוא מגפון בעל עקב סטילטו ופלטפורמה שתפקידה לספק נוחות מקסימאלית לעקב המסמר המאתגר. אחרי הכול, גם בעקבים, נשים בארץ מחפשות נוחות. בעונה החולפת, נראה שהישראלית מצאה את כל שחלמה עליו בעקבים החתוליים ועקבי הצ'אנקי: הם טרנדיים, מגביהים ונוחים, עד כמה שעקבים מאפשרים. "האישה הישראלית לא מתפשרת על נעליים שלא יצליחו לשרוד איתה כל היום- מתחילת הבוקר בעבודה או בסידורים ועד לבילויים של הערב", כך מסבירה עומר אייזנשטיין, מנהלת מותג Clarks את הרקע לפופולאריות של מגפונים בעלי עקב צ'אנקי או עקבים קטנים חתוליים ברשת. גם באתר www.belleandsue.co.ilמדווחים על עקבי הצ'אנקי של CHEAP MONDAY כרב המכר בעונה החולפת בחנות המקוונת. "יש להם אימום נוח בטרוף, בטח ובטח יחסית לעקב הגבוה יחסית. זו נעל מושלמת עבור כל מי שמתרוצצת במרחב העירוני ורוצה להרגיש גבוהה בלי להרוג את הגב", מספרות עדי וענבל בוסיבא, בעלות האתר.

בשטוח

אין ספק שהישראליות אימצו לא מכבר את הנעליים השטוחות. מלבד טרנד הסניקרס אותו מובילים מותגי ספורט כמו אדידס וניו באלאנס, בעונה החולפת אימצו הישראליות 2 דגמים שטוחים בולטים, האוקספורד שבלטו בקרב מותגי הביניים כמו CLARKS ו-COUPLE OFF, ומגפי הצבא שהובילו את המכירות ברשת TOGO.

   נעליים בהדפסת תלת מימד, דנית פלג מחזור 2015 "שנקר". צילום: רפי דלויה

נעליים בהדפסת תלת מימד, דנית פלג מחזור 2015 "שנקר". צילום: רפי דלויה

מה נשים ירצו? העתיד של הנעליים

"יש התפתחות מאוד גדולה בעולם בתחום הדפסת נעליים בתלת מימד" אומרת סתת. "ייתכן שבעתיד, מעצבי הנעליים ימכרו את העיצוב בלבד, וכל אחד ידפיס לעצמו נעליים בבית". עד אז, נמשיך לשוטט ברחובות ובקניונים, על שטוח או על עקבים, בחיפוש אחר זוגות חדשים למערכת יחסים ארוכת טווח.

שירי ויצנר, 38, נשואה ואמא לשני בנים ובת, סטייליסטית אישית. 

אחרי עשר שנים בתחום הפרסום והשיווק, ובזכות שתי חופשות לידה, ההתכחשות לאהבה האמיתית של שירי הסתיימה, והיא פנתה ללימודי סטיילינג בשנקר, פתחה עסק, וכיום עובדת כסטייליסטית אישית, מנחת חוגים וסדנאות וכתבת אופנה. וכך היא מגדירה את מה שהיא עושה: "אני בעצם לא עובדת, כי מי שעושה את מה שהוא אוהב, לא עובד יום אחד בחייו, נכון?"

בלוג פייסבוק / אינסטגרם