מצעד הגאווה

מצעד הגאווה

ערב תצוגות הגמר של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, הוא תמיד ערב מרגש. הבוגרים, שעבדו קשה במשך שנים, סוף סוף מציגים את פרי עמלם. השנה עמד הערב בסימן חזרתו של 'שנקר' לרשימה היוקרתית של 'טופ 10' בתי הספר הגבוהים לאופנה בעולם, בשורה חשובה ומשמחת, ובמיוחד לאור מצבו של תחום האופנה בארץ. הבחירה ללמוד אופנה בארץ היא לא מובנת מאליה, עולם האופנה הישראלי מעצם היותו קטן וצנוע, מראש מגביל את היוצרים שבוחרים לקחת בו חלק. הלימודים עצמם, מאתגרים, ומדירים שינה מעיניי הסטודנטים, בעוד הלחץ והציפיות מתגברים, ומשנה לשנה עולה הרף. ועדין, ניכר כי הרצון ליצור ולספר סיפור באמצעות אופנה, גובר על הכול.

בתמונה למעלה: האוברול האייקוני שהציגה בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה שנקר, ליאת גרינברג (צילום: רון קדמי)

 דגם מתוך הקולקציה של ולרי שרון מושי (צילום : רון קדמי)

דגם מתוך הקולקציה של ולרי שרון מושי (צילום : רון קדמי)

בערב חגיגי ולח, לחופו של הים התיכון, התכנסו כולם, בוגרים, משפחות, מפיקים, מרצים, נותני חסויות, וגם אנחנו. צפינו, התרגשנו, התפעלנו, סיכמנו, ולפניכן כעת כל מה שראינו, חשבנו, ואת מי סימנו. מה מכין לנו הדור הבא של מעצבי האופנה?

 מתוך הקולקציה שעיצבה עינבר פחימה (צילום: רון קדמי)

מתוך הקולקציה שעיצבה עינבר פחימה (צילום: רון קדמי)

נדמה שהחיים במרחב המזרח תיכוני, ובארצנו הקטנטונת בעיקר, הם חלק בלתי נפרד מכל יצירה, עיצוב ואומנות. גם השנה הינו עדים לקונפליקט מתמשך בין אשליה ועושר, לבין מינימליזם ואיבוד שליטה המתבטאים בעיצוביהם של הבוגרים. הקונפליקט שלט כמעט בכל הקולקציות, מעין תחושת חוסר אונים לצד אושר עילאי, אהבה עזה למרחב הזה לצד החלום האינסופי על מחוזות אחרים ורחוקים מחוץ לגבולותיו.

 הסריג שהימם אותנו, דגם מתוך הקולקציה של דניאל יעקבסון (צילום: רון קדמי)

הסריג שהימם אותנו, דגם מתוך הקולקציה של דניאל יעקבסון (צילום: רון קדמי)

אמירה

אם חיפשנו אמירה היא היתה בכל מקום, גם בקולקציות שהדגישו דווקא את חוסר האמירה בעזרת צלליות לא ברורות, דרמטיות ומוגזמות. חלק מהקולקציות היו קשובות ותרגמו נכונה את צו השעה מבחינת צבעוניות, טרנדים, וגזרות. פתחה את התצוגה הקולקציה הגרנדיוזית של שחר אבנט, שהציגה נשיות מתפרצת, שילוב של בדי טול רשת בתפירה מדוקדקת שיצרו כדורי קצפת מהפנטים, השילוב בין אפקט הטול, לבין רקמה שחורה ומנוגדת בשפה העברית ללא סיומת שנשארה כאילו פרומה, יצרו בגד תפור ומהודק שנראה כאילו לא נתפר מעולם, הניגוד בין הרחוב העירוני לטול התיאטרלי יצר את אחת הקולקציות היותר מרשימות. עוד שימוש בטול ליצירת קולקציה מעולה שבקלות יכולה להתפתח לקולקציית שמלות כלה וערב היא של אביתר מייאור

 דגם של בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר 2016, שירן אפרתי (צילום: רון קדמי)

דגם של בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר 2016, שירן אפרתי (צילום: רון קדמי)

נשיות ואוברסייז

גם השנה האוברסייז ממשיך לככב, עודף בד, ופריטים שיושבים בנונשלנטיות עד כדי רישול על הגוף. אוברול האוברסייז הורוד של ליאת גרינברג הוא כנראה הפריט המנצח של הערב כולו, פריט המייצג מינימליזם, דיוק, שובבות, וקריצה, המרמזים על מעצבת בטוחה בעצמה, שלא נבהלת מניקיון ופשטות, תזכרו את השם. בלטו עוד בקולקציות האוברסייז דניאל דני ששילבה סממנים גיאומטריים עיגולים וקווים, דיה דוידובסקי, עם קולקציית שכבות מעניינת בגזרת בלון, ומור מדינה שהציגה קולקצית אוברסייז אורבנית. חמוטל בורוכוב נשארה אף היא בתחום האוברסייז, עם קולקציה נשית צבעונית ומשמחת, שסיפקה את החצאית הצהובה המושלמת, ומכנסי פיל מתרחבים, יותר נשי מזה אין. מעטות הקולקציות שעסקו או שיוו לפריטים מראה ערב נוצץ, הקולקציה הגאונית של ניל ברוש הפליאה לשלב בין הרחוב לשמלות ערב, ויצרה עוד פריט יוצא דופן, ז'קט צבאי חשוף כתפיים ושמלת חלוק ירוקה בשילוב משי ורשת. הקולקציה העתידנית משהו של רני וינשטיין הציגה אלגנטיות לצד תחכום בשמלות ערב בגוון כחול בוהק ואלמנטים גיאומטריים. קולקצית ערב חגיגית הציגה גם שירן אפרתי שבחרה להציג שילובי צבעים ובדים יוקרתיים, משחק של קטיפה שחורה ושקיפות בבורדו, וירוק, בשילוב אבני סברובסקי. קולקציה שבין ערב ליום הציגה קיאן פרנקפורט ששילבה משחק בדים וטקסטורות בגווני ניוד, שחור ואדום דרמטיים. 

 אחד מהדגמים שהציג זוכה פרס לייטרסדורף, עמיר מרק, טכניקה פנומנלית ויוצאת דופן (צילום: רון קדמי)

אחד מהדגמים שהציג זוכה פרס לייטרסדורף, עמיר מרק, טכניקה פנומנלית ויוצאת דופן (צילום: רון קדמי)

פרטים וגיאומטריה

גם על הקו הגיאומטרי לא פסחו המעצבים, עדי בנג'ו בקולקציה פסטלית נשית וגיאומטרית. דניאל יעקובסון בקולקציה בצבעוניות פסטלית אף היא, כבשה אותנו באמצעות סריג אוברסייז אייקוני, ובמשחקי פרטים שעיטרו עליונית אורבנית שקופה לבנה ומושלמת. פרטים טרנדיים וצבעוניות אורבנית גם בקולקציה של שרון ולרי מושי, שיצרה קולקצית אוברסייז מתוחכמת ומעודכנת, בלט השימוש המעניין בפרטי הפנים, עיניים, פרצופים, ושפתיים אדומות. עוד פרט שנעשה בו שימוש מיוחד הוא החבל, ששולב בקולקציה של ניב קרן והיווה משב רוח מרענן בשימוש חכם בפרט המקורי.

 מטרים של טול ורקמה בעבודת יד, בדגם מתוך הקולקציה שעיצבה שחר אבנט (צילום: רון קדמי)

מטרים של טול ורקמה בעבודת יד, בדגם מתוך הקולקציה שעיצבה שחר אבנט (צילום: רון קדמי)

טכניקה

הפגינו טכניקת על בעיצוביהם אלינה ינובר בקולקציה אמורפית, שמדמה יער אפל, "לילות קוטב" כך קראה לה, בגווני שחור לבן, וסטייל עוצר נשימה. אי אפשר לומר את המונח טכניקה מבלי להזכיר באותה נשימה את זוכה 'פרס לייטרסדורף' של השנה שנבחר מבין הבוגרים, עמיר מרק שהפגין טכניקה גאונית בקולקציה צבעונית משולבת במתנפחים בהשראה חגורות הצלה אותן נהג ללבוש בעת שירותו הצבאי כלוחם סטי"ל ומשם שאב את ההשראה.

 דגם מתוך קולקצית "זיכרונות" של בנבנישתה אביגיל (צילום: רון קדמי)

דגם מתוך קולקצית "זיכרונות" של בנבנישתה אביגיל (צילום: רון קדמי)

גברים

מעטים הם מעצבי ומעצבות בגדי הגברים בארץ, זהו תחום שבו שולטות ביד רמה הרשתות, קשה לומר שלגבר הישראלי יש חוש סטייל מפותח, אך תמיד יש תקווה שנלמד קצת מאחינו מעבר לים. קולקציות הגברים התאפיינו בהשראות מחו"ל באופן מובהק, הקולקציה של קורל סימנוביץ' הזכירה במידה רבה וחיובית את בית האופנה הבריטי ברברי, ואילו הקולקציה של מתן גליק נראתה כמו פיתוח משודרג לפריטים מבית היוצר של המותג הספרדי דזיגואל. קארין אלעד הציגה קולקציה עכשווית ומרשימה הכוללת גם עיצוב לילדים, שנראתה כמו סצנה מסוגננת מהסרט מלחמת הכוכבים. לידר אביטאן בקולקציה אוריינטאלית מאוד מדויקת המתאפיינת בחליפות בשילוב חצאיות גבריות מרעננות. בלטה במיוחד קולקציית הפונפונים של המעצב רועי דרהי, שילוב של פרט נשי וטרנדי כמו פונפון בקולקציה גברית קלאסית, ובחירה בצבעוניות מעודכנת ובהדפסי המשבצות יצרו קולקציה גאונית.

 דגם מהקולקציה של ואלרי שמחוביץ' (צילום: רון קדמי)

דגם מהקולקציה של ואלרי שמחוביץ' (צילום: רון קדמי)

גאווה בלי דעה קדומה

רוב הקולקציות הצליחו לספר סיפור, והיו מגובשות ומדויקות בכל פרט ופרט. בתצוגה מעין זו סביר שמרבית הדגמים יהיו קונספטואליים, כאלו שמראש לא עוצבו כפריטים לבישים אלא כ"אבטיפוס" מהם ייגזרו בהמשך קולקציות לבישות. את אותן קולקציות לבישות בהחלט ניתן היה לראות ולדמיין באופק בזכות הפרטים הבודדים שהוצגו. התצוגה כולה, לרבות הסטייל, המוסיקה, האיפור, והארט, העבירה תחושת השקעה יוצאת דופן, חשיבה, והבנה עמוקה של התחום, מתצוגה שכזו אפשר לצאת רק עם תחושה אחת, תחושת גאווה גדולה.

 דגם שהציג בוגר המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ניל ברוש (צילום: רון קדמי)

דגם שהציג בוגר המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ניל ברוש (צילום: רון קדמי)

 הגר טהר לב, 39, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@