בלונדון יש

היא בת 35, נשואה לטל מזה עשר שנים, אימא לאיתי בן השנה, ואוחזת באחת המשרות המעניינות, המשלבת בין אופנה, תקשורת וכלכלה. מורן לונדון, כתבת האופנה של 'כלכליסט' מספרת לנו בראיון על הקריירה, על האימהות, ועל מה היא חושבת וצופה בתחום התקשורת והאופנה.

צילום: אביטל ולץ, איפור ושיער: לינה קצפ, הלבשה: בוטיק SUGAR MAMA FASHION


היא מהרצליה במקור, מתגוררת כיום ברמת השרון, יש לה אחות צעירה ממנה, בת 31, אביה רואה חשבון ואימא עקרת בית. אומנות ורוח לא נחשבו מקצוע בבית בו גדלה, אחרי שטיפחה את אהבתה הגדולה לבעלי חיים כאסיסטנטית של וטרינר, נרשמה ללימודי משפטים אך אל המשרה הנוכחית בה היא אוחזת, כתבת האופנה של העיתון 'כלכליסט', הגיעה די במקרה.

 "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)  אוברול: BY SONIA RYKIEL להשיג בבוטיק  Sugar Mama  משכית 14 הרצליה פיתוח

"אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

אוברול: BY SONIA RYKIEL להשיג בבוטיק Sugar Mama משכית 14 הרצליה פיתוח

איזה ילדה הית?

"היתי ילדה חמודה, מתבגרת שובבה, קשה ודעתנית, וכחנית. למדתי ב'תיכון ישן הרצליה', הייתי תלמידה גרועה מאוד, לא עניין אותי בית ספר. הוריי כיוונו אותי ללמוד ראיית חשבון או רפואה, מה שבעיניהם נחשב מקצועות מבטיחים, אבל אני מרדתי. אחרי הצבא הגעתי למרפאה וטרינרית וראיתי שמכשירים אסיסטנטית, שאלתי אם מחפשים, ולשמחתי קיבלו אותי לשלושה חודשים, ניסיון שנמשך ארבע וחצי שנים."

ואחריי שהתנסית במשרה שכה אהבת, ולמרות היותך מרדנית, את פונה דווקא ללימודי משפטים?

"בעידוד הוריי נרשמתי ללימודי משפטים, שם הכרתי את בעלי, פרשתי, והתחלתי ללמוד עיצוב נעליים, משך שנתיים ב'גילדה'. מהר מאוד הבנתי שעיצוב נעלים זה לא מקצוע, בטח לא בישראל, הבנתי שהשוק בעייתי, ולא אצליח ליצור את מה שאני באמת רוצה."

איך קרה שפנית פניה חדה לעיצוב נעליים, ומאיפה בא החיבור שלך לאופנה?

"תמיד היה לי חיבור לאופנה, גם כאסיסטנטית בקליניקה התלבשתי תמיד יפה, לא לבשתי חלוק כי חשוב היה לי לשמור על הסטייל. זה בא מהבית, אימא אישה מאוד יפה, מכירה מעצבים, בחופשות מהצבא לקחו אותי לשופינג בכיכר המדינה, בגיל 21 כבר נעלתי מותגים כמו פראדה ומיו מיו, היו לי מאות זוגות, עם האימהות וההתבגרות זה השתנה, כי היום כבר אין לי הרבה, יש לי נעלים שחורות כי צריך, הרבה שטוח ונוח, היום הבחירה היא מושכלת בעיקר."

עם תשוקה לנעליים, וכאישה אמביציוזית, למה לא המשכת בכל זאת בתחום העיצוב?

"אני פחות אומנית. אני לא רואה את עצמי מעצבת, אבל משהו כן חיבר אותי לתחום האופנה. כך יצא שפניתי אל עולם יחסי הציבור. במשך שלוש שנים עסקתי בזה, והבנתי שאני נהנית מצד אחד אך סובלת מצד שני. במקביל קרה שחליתי ב"שלבקת חוגרת" שזו מחלה שמגיעה, כפי שהסביר הרופא, "מהחיים", מצוקה ונפש חלשה באים לידי ביטוי בעור. שבועיים סבלתי מכאב בירך, מרותקת למיטה, אז הבנתי שלעיסוק ביח"צ אני לא חוזרת. רציתי עצמאות."

בעולם עיתונות אופנה כה קטן, ללא ניסיון ממשי בתחום, איך הגעת להיות כתבת האופנה של העיתון המוביל 'כלכליסט'?

"עם סיום הפרק בעולם היח"צ, התחלתי לעסוק בכתיבה, יצא שכתבתי כתבת טרנד מקיפה שחשבתי שראויה לפרסום ופניתי לחבר פייסבוק שעובד באחד העיתונים הגדולים, הצעתי לו את הכתבה וביקשתי עזרה. כך הגעתי אל עורכת מדור הפנאי של 'כלכליסט' שהסכימה לקרוא את הכתבה ולפרסם אותה, וציינה שיכולים לשלם לי עבורה אלף שקלים. בוודאי שהסכמתי, לאחר פרסומה ביקשו ממני עוד רעיונות, ומאז כבר שנתיים שאני שם, ואני מאוד אוהבת את מה שאני עושה."

 "נולדתי מחדש כשאיתי נולד" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

"נולדתי מחדש כשאיתי נולד" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

איתי

במסגרת המשרה, הספיקה לונדון לראיין בין היתר את הזמר קרייג דייויד, את מנכ"ל דיזל העולמי, ואת הבלוגרית האיטלקייה המפורסמת קיארה פראני, ולאחרונה אף השיקה מדור חדש ב'כלכליסט' בשם 'הקואליציה'. היא עובדת מפינת העבודה שלה בבית, מה שמאפשר לה לבלות עם איתי בנה במשך היום. לפני שנה הוא נולד, כעצמאית, לא יצאה לחופשת לידה, ולמעשה, כך היא מתארת "עבדתי תוך כדי צירים". כשמביטים בקשר שלה עם בנה הפעוט, ניתן להבין על מה היא מדברת כשהיא מכנה אותו "אהבת חיי".

איך נראים החיים כעצמאית אחרי לידה ראשונה?

"ההתחלה היתה שוק, החלטתי להמשיך לעבוד אבל פתאום קלטתי שהחיים משתנים. בשלושה החודשים הראשונים היתי אתו לבד, אחר כך שכרתי עבורו מטפלת. החודש הראשון היה נוראי, זה היה בקיץ קשה של 40 מעלות חום, לא יכולתי לצאת אתו, היינו נעולים בבית עד ספטמבר, ואז חזרתי לחיים. אחרי הלידה לא הרגשתי בן אדם, אלא כלי קיבול לצרכים של הילד, ולא לצאת, אפילו לא לקפה, זה נורא. אבל מרגע שחזרתי לצאת, העולם המשיך, והכל התיישר וחזר למקומו. אני רואה אותו הרבה שזה יתרון עצום. החיסרון הוא שאני לפעמים לא יכולה להיות אתו בבית ובמקומי המטפלת אתו. אני נולדתי מחדש כשאיתי נולד, היום אני סופרת עד עשר עם כל גחמה שלי, אבל לא היתי משנה דבר".

יש כבר מחשבות על הרחבת המשפחה?

"כרגע לא, יש לי עוד שאיפות מבחינת קריירה, המדיה תשתנה, ויהיו עוד פיתוחים בהמשך. החלום שלי הוא טלוויזיה, להגיש אופנה 'כמו שצריך' לדעתי זה יעבוד."

 "העיסוק במחיר לא הגיוני" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)  טי שירט: BY SONIA RYKIEL להשיג בבוטיק  Sugar Mama  משכית 14 הרצליה פיתוח

"העיסוק במחיר לא הגיוני" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

טי שירט: BY SONIA RYKIEL להשיג בבוטיק Sugar Mama משכית 14 הרצליה פיתוח

תקשורת כלכלה אופנה

בראיון עם לונדון קשה להימנע מהשאלות המתבקשות על עולם האופנה הישראלי, ולבקש לשמוע את דעתה בעניין תקשורת האופנה בארץ. כמי שלאחרונה כתבה טור דעה ביקורתי על היחס למעצבי האופנה הישראליים, ביקשנו את דעתה ושאלנו מדוע השוק הזה סובל מחוסר פרגון?

"כתבתי טור אישי ב'כלכליסט' על כך שלדעתי לא רלוונטי מצד העיתון לשמור על רף מחירים 'שפוי' שיתאים לקהל קוראים רחב, ולא נותן מקום למחירים גבוהים יותר כדי לא לייצר ביקורת מצד הקוראים. בעיניי, כל אחד יכול לבחור, קיימות כמה אופציות, והעיסוק במחיר לא הגיוני. אני מראיינת המון מעצבים ישראליים, גם צעירים, שעובדים קשה בשוק קשה בו אין בדים, אין יצרנים, אולי שני בעלי מקצוע יודעים להוציא בגד ברמה גבוהה, קשה להשיג חנות במיקום מרכזי, להעסיק עובדים וכו' ואם פותחים בשוליים, יש לזה מחיר, 99% מהזמן המחירים מייצגים חומרים, עובדים, ושעות עבודה, כך שבעיני ה'עליהום' על רמת המחירים אינו מוצדק. ההצהרה 'הם גנבים' אינה הוגנת, אל תקנו אבל אל תתווכחו, למה להכתים אוכלוסיה שלמה, שהרי אם כבר, לא הם העושקים".

 "בלוגים הם סביבה לגיטימית בדיוק כמו עיתון" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)  גופיה כחולה: STYLESTALKER, גופיה כתומה: NANUSHKA, חצאית Cacharel. להשיג בבוטיק  Sugar Mama  משכית 14 הרצליה פיתוח

"בלוגים הם סביבה לגיטימית בדיוק כמו עיתון" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

גופיה כחולה: STYLESTALKER, גופיה כתומה: NANUSHKA, חצאית Cacharel. להשיג בבוטיק Sugar Mama משכית 14 הרצליה פיתוח

לא רק ביקורת לונדון יודעת לכתוב, לונדון היא גם בין הבודדים שנותנים במה לאופנה במדיה החדשה, והיא נוהגת לעסוק בבלוגים ובמיזמי תקשורת ואופנה דרך קבע.

עושה רושם שאת חלוצה לעסוק בתחום, רוב הקולגות בעיתונות הכתובה די מתעלמים מהמדיה הזו, למה את בוחרת לעסוק בה ולחקור אותה?

"קיים פער גדול בין המעמד של בלוגרים בארץ לבין בלוגרים בחו"ל, אני חוקרת את התקשורת משני צדיה, ובעיניי בלוגים הם סביבה לגיטימית בדיוק כמו עיתון, נעשית שם עבודה מדהימה. ליצור בלוג ברמה גבוהה זה מקצוע. בארץ, בדיוק כמו שמבקרים מעצבים מקומיים על מחירים אבל קונים תיק של שאנל באלפי שקלים בחו"ל, כך גם בתקשורת האופנה. מאוד ישראלי לחשוב שבחו"ל הכול זוהר, ובארץ, אין רמה. היח"צנים מפסידים שלא עושים שימוש נכון בבלוגרים וגם הצרכנות מפסידה. זה עניין של גיבוי, החברות צריכות לטפח בלוגרים/ות אופנה, משום שהמדיה הקונבנציונלית דועכת, ובגלל שלא טיפחו את הדור הבא, היום חסרות פלטפורמות חזקות, והפרסום מאוד מדשדש. גם בעולם לקח זמן להבין שבלוגים מביאים קוראים, פה, כשמדובר בכסף, בהשקעה, זה לוקח הרבה יותר זמן."

איך את רואה את עתידו של עולם תקשורת האופנה בשוק מאתגר כמו שלנו בארץ?

"ב'כלכליסט' למשל הבינו מהר מאוד שאנשים אוהבים אופנה, כיום, בטלוויזיה למשל אין אופנה. כל מה שנעשה עד היום הוגש כביקורת, וזה יצר רתיעה של הקהל. אין מקום לביקורת בתחום הזה כי אופנה זה עניין של טעם, ואין רק דבר אחד טוב. איכשהו אופנה הפכה למשהו לא נעים, מוצגת כתחרות של יופי מול כיעור, הביקורת יוצרת אנטיגוניזם, ואין מקום לזה. משטרות אופנה ושיק ושוק, מי שעוסק בזה נכשל. אם יציגו אופנה מהפן הנכון והזוהר זה יעשה לתחום רק טוב."

 "עם רגלים על האדמה, ולאט, מגיעים" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)  שמלה: STYLESTALKER. להשיג בבוטיק  Sugar Mama  משכית 14 הרצליה פיתוח

"עם רגלים על האדמה, ולאט, מגיעים" מורן לונדון (צילום: אביטל ולץ)

שמלה: STYLESTALKER. להשיג בבוטיק Sugar Mama משכית 14 הרצליה פיתוח

כמי שטיפסה גבוה, והגיעה לטופ של עולם תקשורת האופנה בזכות אמביציה רבה וכישרון, מה היית ממליצה למי שחולמת וטרם הגשימה?

"למדתי בבגרותי ששום דבר אינו צפוי, להציב רף זה דבר גדול, אבל בדרך צריך להסתכל על הרגליים, על כל צעד, וכך להתקדם. רף גבוה ורחוק מעכב ומשתק. מפחיד לטפס, כשרוצים משהו רחוק הוא נראה קשה להשגה, אך להסתכל על כפות הרגליים זה מרגיע, עם רגלים על האדמה, ולאט, מגיעים."

SHOP THE STORY

 הגר טהר לב, 39, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@