Flexy Black

Flexy Black

מפרסומת שראתה בעת לימודי עיצוב אופנה, עד ליצירת קולקציה שלמה בעזרת עט תלת-מימד, ולפינאלה של תחרות פרס עיצוב הטקסטיל ״דורותי וקסמן״. בוגרת ״שנקר״ עדן סעדון מחברת בין טקסטיל לטכנולוגיה והייטק, יוצרת ומציירת שמלות ומלבושים. מאת: הגר טהר לב

בתמונה למעלה: מתוך צילומי הקולקציה של עדן סעדון (צילום: עידן ברזני)

  ״הייצור הפשוט של מבנה התלת מימד שהציגה הנערה קסם לי״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

״הייצור הפשוט של מבנה התלת מימד שהציגה הנערה קסם לי״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

לצייר בתלת מימד

סיפורה של מעצבת האופנה עדן סעדון (27), מתחיל לפני כשנה, בעת לימודיה בבית הספר הגבוה לאופנה ״שנקר״, אחריי שנתקלה בפרסומת ברשת אודות עט תלת-מימד. בפרסומת הוצגה נערה יושבת בסלון ומציירת דגם של מגדל אייפל, שהדליק אצל עדן את הרעיון לצייר בתלת מימד מבנה העשוי מחוט ״במהלך לימודיי למדתי לייצר בדים מחוטים בטכניקות שונות כגון אריגה, סריגה, וליבוד״ היא מסבירה ״הייצור הפשוט של מבנה התלת מימד שהציגה הנערה קסם לי. הזמנתי את העט והתחלתי להתנסות בו. לעט מנגנון די פשוט, מדובר במכשיר חשמלי המתחבר לשקע בקיר, יש בו פתח להכנסת מוט פולימר, הנעה שמסיעה את המוט קדימה, וראש העט שמתחמם ומתיך את הפולימר ומוציא את החומר המותך״.

  ״תהליך ידידותי לסביבה״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

״תהליך ידידותי לסביבה״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

אין תיפורים

בהמשך, החלה עדן להשתמש בעט מסוג אחר, ״פלקסי״ שנמצא כבעל התכונות שחיפשה ״הוא חזק גמיש וידידותי לסביבה. השימוש בפלקסי איפשר לי ליצור משטחים בעלי תכונות טקסטיל, כגון השתפכות, תנועה, גמישות וקלילות, על ידי ציור של מבנה תלת מימדי, בעל צפיפות משתנה״. הגילויים ריגשו את עדן מאוד והיא הבינה שהטכניקות שלמדה ב״שנקר״, כמו סריגת תחרה, ריקמה וג'קארד ניתנות כולן ליישום בעט התלת מימד, מלבד זאת, תהליך הייצור לא מותיר כל פסולת משום שכל החומר המותך הופך מיד לחלק המוצר. ״יצרתי קולקציה של מלבושי תחרה נשיים עדינים באמצעות כלי יחיד, העט התלת מימדי, חומר יחיד, פלקסי, וצבע יחיד, שחור. החלטתי לעבוד באופן זה כדי להדגיש את יכולות העט. עבדתי בהשראת ציורי הקיר העשירים של ווילאם מוריס, המבנים הארכיטקטוניים הייחודיים של פרנק גרי, פסלי נייר ובמבוק של איי וויווי, ציורי גוף של אוסקר שלמר, וציורי גוף שבטיים אפריקאים. אני סבורה שהחדשנות בעיצובי נובעת מכך שהציור התלת מימדי יוצר את הבד עצמו. אין תיפורים, המלבוש מקבל את צורת הגוף בתהליך הציור ומיוצר בייחודיות לאדם מסויים, ללא שימוש בגיזרה, ובתהליך ידידותי לסביבה״.

  ״מכונה המשדרגת יכולות אנושיות״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

״מכונה המשדרגת יכולות אנושיות״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

חוש הייטק חזק

טכנולוגיה וחדשנות מאפיינים תחומי ובעלי מקצוע רבים בישראל, לא בכדי הצליחה עדן לשלב את התחום גם בעולם האופנה. ״אני גרה בישראל שהיא מדינה בעלת חוש הייטק חזק. בעבודתי ניסיתי לשלב בין טכנולוגיה חדשה לבין מסורות טקסטיל עתיקות. הרעיון של מכונה המשדרגת יכולות אנושיות, אך מאפשרת לשמר כתב יד ייחודי בעולם שבו טכנולוגיה ואוטומציה מחליפות עמל אנושי מלהיב אותי כמעצבת

  ״נבחרתי כפיינליסטית בתחרות העיצוב ״דורותי וקסמן״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

״נבחרתי כפיינליסטית בתחרות העיצוב ״דורותי וקסמן״ מתוך הקולקציה של עדן סעדון (צילום עידן ברזני)

talking textiles

בסיום לימודיה, הציגה עדן בפרויקט הגמר שלה קולקציה של מלבושי תחרה נשיים, המאופיינים בדימויים מעולם הפלורה והפאונה, המצויירים בעט תלת-מימד ״עבודתי מדגישה את כתב ידו של המעצב ומשלבת פיתוח טכנולוגי חדשני, עט שבאמצעותו ניתן לצייר בתלת-מימד. הפרויקט זכה להתעניינות רבה בארץ ובעולם. הצגתי בשבוע האופנה והטכנולוגיה ובחודש הטקסטיל בניו יורק אוג'- ספ' 2017. נבחרתי כפיינליסטית בתחרות העיצוב ״דורותי וקסמן״, וכפולת עמודים המתארת את הפרויקט פורסמה בספר"talking textiles", בעריכתה של הגב' לי אדלקורט, בספ' 2017. הצגתי בתערוכת "מעצבים טכנולוגיה" במרכז הירידים בתל אביב באוקטובר 2017. בנוסף פורסמו כתבות אודות הפרויקט שלי בעיתונות ובבלוגים בישראל, בארה"ב, בבריטניה ובאיטליה״.

 עדן סעדון ודגמיה (צילום: דורון שרצקי)

עדן סעדון ודגמיה (צילום: דורון שרצקי)

הגר טהר לב, 40, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@