שבוע האופנה תל אביב הזכיר לנו שיר של עומר אדם

 שבוע האופנה תל אביב הזכיר לנו שיר של עומר אדם

מי צעד, מי מעד, מי הביא ניחוח של חו״ל, מי נשאר עם החברים מהארץ, והקשר בין שבוע האופנה 2019 לשיר של עומר אדם

בתמונה למעלה: דגם של ויוי בלאיש. צילומים: אבי ולדמן


שנקר הביאו את החברים הלהט״בים, דרור קונטנטו הביא שוב את החברה והשרה מירי רגב, נטע אלחמיסטר הביאה את החברות הסלבריטאיות, את טיילור מלכוב ובן זיני, ועוד כאלו וכאלה פליטי ריאליטי, ואפילו את נטע ברזילי האדירה, באמוס סקוור הביאו את ינאי פרישר גוטמן, ברק שמיר, ומלך זילברשלג, אניה פליט הביאה את גיא ויהל, עידן לרוס הביא את החברות מלי לוי, שרון גניש, הילה נחשון, דנה פרידר ולאה שנירר, נטלי דדון הביאה את שפיטה, מריה דומארק ועוד כמה פליטות ״האח״. מעטים היו המציגים שנמנעו מגימיקים הפעם, ובטחו בידע, בניסיון ובכישרון, לארה רוסנובסקי, שרון טל ל״משכית״, דורין פרנקפורט, וויוי בלאיש, הציגו קולקציות מהודקות ויציבות, ושמרו על תצוגה ברמה גבוהה, ובסטנדרטים של חו״ל. אז ״איפה כל החברות שלך?״ על המסלול.

שבוע האופנה תל אביב 2019 בניצוחו של מוטי רייפ, ובשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה סיפק רגעי התרוממות, אך גם לא מעט רגעי שפל, והוא בהחלט מהווה שיקוף מדוייק למצוקה הגדולה של תעשיית האופנה בארץ, ולתחרות הבלתי פוסקת, ואולי אף בלתי אפשרית, בין עיצוב מקורי וייצור מקומי, לבין רשתות ענק ומותגי-על מחו״ל. 

שילוב של קונספטואליות יתר, חזרתיות, ודגמים שיתאימו לעמוד בחלונות ראווה של רשת אופנה ספרדית, היו מוטיב שחזר כמעט ברוב התצוגות. בעיית עריכה קשה ניכרת אצל רוב המעצבים ששכחו שתצוגת אופנה היא תמצית, ואין צורך להעלות כל דגם למסלול, ובוודאי שלא מקובל להעלות דגמים שנתפרו ברישול. תחתונים הציצו מהדגמים בתצוגה של אלון ליבנה שלא חידש לנו הרבה למרות הרמה הגבוהה עליה הוא שומר, בחלק מהדגמים של עידן לרוס ביצבצו כפתורים וסוגרים נסתרים, פנינים וחרוזים נפלו לכל אורך המסלול בתצוגה של אניה פליט ושל רתמה. בלטו בתפירה מדוייקת ומושלמת שי שלום, דרור קונטנטו שהצטיין בתפירה לכל מידות הגוף המגוונות שנראו על המסלול שלו, שחר אבנט בקולקציה משובחת, ותלמידי שנקר שהציגו קולקציה תקופתית בנויה ותפורה ברמה גבוהה במיוחד, וכן מספר דגמים בלתי נשכחים ביניהם החיג׳אב של הסטודנטית שיר כהן. חלק מהמציגים נפלו גם בסטיילינג, אם בעומס יתר של איבזור, ואם באיבזור שנראה סתמי עד זול.

עם כל הכבוד לחברות, לחברים, לסלבס, ולמשפיענים השונים שלקחו חלק בחגיגה, לצערנו, גם שפיטה, וגם נטע ברזילי האגדית בבגד ים צהוב לא יצליחו לחפות על העובדה ששבוע האופנה הישראלי, מבורך ככל שיהיה, מתקיים בתוך ואקום, וסובל ממחסור קריטי במשאבים, והיעדר השקעה. כבוד ענק והערכה רבה למוטי רייפ, המנוע של שבועות האופנה הישראליים במהלך השנים, ועל מאמציו הכבירים לקיים מידי שנה את האירוע, עם זאת, ולאור המצב, ייתכן וכדאי לשקול להבא לצמצם את מספר המציגים, ולבחור רק את אלו שמסוגלים להציג קולקציה ותצוגה ראויה והולמת שעומדת בסטנדרטים שייקבעו מראש. מלבד התמיכה הסמלית של חממת מפעל הפיס בעידוד מעצבי אופנה צעירים, אין כל עידוד או תכנית לטיפוח הפוטנציאל האדיר הקיים והמתפתח כאן, וכמו שאמרה דורין פרנקפורט בסרטון הפתיחה לתצוגות ״אם לא נייצר, נמות״. בחלומנו, מדינתנו היקרה, שבה גם מירי רגב כבוד השרה, מקפידה להגיע ולשבת בשורה הראשונה, תשקיע ותקדם תרבות ואופנה ישראלית, ויפה שעה אחת קודם. 

שבוע האופנה הנוכחי התהדר גם באג׳נדה של שינוי אידאל היופי, של חיבוק וקבלת מידות גוף מגוונות, צעד גדול בתיאוריה, צעד קטן במציאות. על המסלול צעדו מודליסטיות ומודליסטים בגילאים שונים ובמידות גוף שונות, אך בפועל, בישראל שנת 2019, לנשים במידה הגדולה ממידה 42 קשה עד בלתי אפשרי למצוא בגדים שיתאימו למידת גופן וגם יהיו אופנתיים, והחברה שלנו עדיין מקדשת רזון, בייחוד בזכות אמצעי תקשורת פופוליסטיים, שמפרסמים חדשות לבקרים ומפארים הצלחות של גברים ונשים שהשילו קילוגרמים ממשקל גופם. לא בכדי נמתחה ביקורת על השתתפותה של נטע ברזילי בתצוגת בגדי הים של BANANHOT. כזכור, נטע צוטטה בעבר אומרת שלא תהיה פרזנטורית של חברת אופנה שלא מחזיקה במידות התואמות את מידות גופה, וכעת בחרה לקחה חלק בתצוגת מותג בגדי ים המיועד לנערות צעירות במידות שלא חוצות את גבול ה- LARGE. ועדיין, גימיק שיווקי מובהק, הוליד מהלך היסטורי שיש בו אמירה חד-משמעית לטובת התנועה לשינוי אידיאל היופי הנשי, ובל נשכח שנטע ברזילי לא לקחה חלק בתצוגה כפרזנטורית של המותג, אלא במסגרת יח״צ לקידום שירה החדש ״באסה סבבה״. מלבד רתמה (רתם לויתן), ודרור קונטנטו אף מציג בשבוע האופנה הנוכחי לא מייצר כדבר שבשגרה, או מציג כבשגרה דגמים על דוגמניות פלאס סייז. עם כל זאת, יש תקווה, כי במידה רבה, אירוע בסדר גודל כזה פותח את הפתח לשינוי מבורך, שמכאן יכול רק לגדול ולהתעצם.

שאדי עבד ״חממת מפעל הפיס״

שאדי עבד ״חממת מפעל הפיס״

אלון ליבנה

אלון ליבנה

באמוס סקוור

באמוס סקוור

דרור קונטנטו

דרור קונטנטו

שיר כהן ל״שנקר״

שיר כהן ל״שנקר״

נטע איטח/ חן ברכה ל״שנקר״

נטע איטח/ חן ברכה ל״שנקר״

שרון טל ״משכית״

שרון טל ״משכית״

שי שלום

שי שלום

ויוי בלאיש

ויוי בלאיש

רתמה

רתמה

אניה פליט

אניה פליט

הגר טהר לב, 41, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@