מבטיחה או מקיימת? הכל על אופנה וקיימות

פלסטיק או אופנה – איזו תעשייה מזיקה יותר לכדור הארץ? התשובה אולי תפתיע אתכם. אחרי שנים של צריכת אופנה מהירה ולא מתחשבת הצרכנים מתעוררים ואחריהם המותגים. האם 2019 היא שנת ההתעוררות של עולם האופנה? לכבוד יום כדור הארץ שיצויין בשבוע הבא, טניה אלקינד עם כל מה שצריך לדעת על אופנה בת קיימא והתרומה של הצרכנים לטובתו של הפלאנט

כתבה: טניה אלקינד

בתמונה למעלה: מתוך קמפיין הקיץ של spring, שעבר לטבעונות מלאה בקיץ 2019


צרכנות אופנה קלה מתמיד בלחיצת כפתור מהנייד והתחדשות בקצב מסחרר גורמת לצורך להתחדש ולקנות עוד.  פרסומות וסיילים, אינסטגרם וקניונים – הגירויים בעולם כיום עצומים, כולם תמרורים המורים לנו ״תקני!״. בעוד סיסמאות כמו "קיימוּת או נמות", ירידים של יד שנייה וקידום של רעיון המיחזור נשמעים קצת רחוקים מעולם האופנה והסטייל, מומחים רבים הכריזו על קיימוּת והדרישה לאופנה בת-קיימא כאחת מ-10 המגמות החמות לשנה הקרובה, 'שנת ההתעוררות' של עולם האופנה. וזו רק ההתחלה.

לצרוך ולזרוק: לא סטייל!

חלקכם יופתעו לשמוע אך תעשיית האופנה הינה התעשייה המזהמת השנייה בגודלה ואחת האחראיות הגדולות לעבדות בת ימינו. העולם קורס תחת מיליוני טון הפלסטיק, אשפת הטקסטיל והכימיקלים שהרעפנו עליו. מדינות העולם השלישי שמשאביהן ואנשיהן נוצלו והפכו לפח אשפה גדול לעולם המערבי, מתחילות להתנגד, ואקטיביסטים למען איכות הסביבה ממשיכים להפגין. החדשות הטובות הן כי היום יותר מתמיד החברות היצרניות מבינות כי על מנת לשמור על עתיד כדור הארץ ועל התעשייה עצמה, עליהן להשתנות ולהתאים עצמן להלך הרוח בעולם.

 

מוביל קיימות בעולם האופנה: בית האופנה הבריטי ברברי, לפקטורי 54 (צילום: יח״צ)

מוביל קיימות בעולם האופנה: בית האופנה הבריטי ברברי, לפקטורי 54 (צילום: יח״צ)

מתחילים בגבוה

בתי אופנה גדולים ומוכרים מתחילים לוותר על שימוש בפרוות ועורות אקזוטיים, הן נדרשות להוכיח ללקוחותיהן כי תנאי הייצור שלהן הינם הוגנים ואתיים, והן שוקדות על פיתוח חומרים מתחדשים או שיטות מיחזור ופירוק חדשות. בתי אופנה גדולים ומוכרים כמו ברברי, הוגו בוס ותאגיד האופנה קרינג הינם מבין מובילי הקיימות עפ"י אינדקס הקיימות של דאו ג'ונס (או ה- DJSI) ונוקטים בפעולות לניצול מופחת של מים, צמצום פליטת הפחמן וחיפוש פתרונות לאשפת הטקסטיל שלהן. טומי הילפיגר הכריז בינואר האחרון כי ישלב ג'ינסים 100% ממחוזרים בקולקציית האביב הקרובה שלו ומעצבים צעירים חדשים רבים מתחילים לאמץ את טרנד ה-Upcycling, שמתחיל להיראות כבר בשבועות האופנה – עיצוב פריטים חדשים ע"י שדרוג פריטים ישנים. ע"י כך המעצבים גם מוזילים עלויות ייצור ודואגים לסביבה, ובמקביל יוצרים פריטים one of a kind. ההתקדמות הגדולה ביותר הושגה לאחרונה כאשר מועצת האופנה של פריז הכריזה בכוונתה להפוך את בירת האופנה גם לבירת אופנה בת-קיימא עד 2024.

 

טבעונות כערך עליון: מותג הנעליים ואביזרי האופנה SPRING הכריז כי השלים את המעבר ל-100% טבעוני והחל מקיץ 2019 כל פריטי המותג מאושרים על ידי ארגון PETA ומסומנים ב- V הטבעוני (צילום: יח״צ)

טבעונות כערך עליון: מותג הנעליים ואביזרי האופנה SPRING הכריז כי השלים את המעבר ל-100% טבעוני והחל מקיץ 2019 כל פריטי המותג מאושרים על ידי ארגון PETA ומסומנים ב- V הטבעוני (צילום: יח״צ)

ספורטיביות אקולוגית

בתחום הספורט השימוש בחומרים סינטטיים כמו ניילון ופוליאסטר מוחלפים בהדרגה בחומרים ממוחזרים ואפילו באשפה פלסטית ממוחזרת לייצור פריטים. מבין השמות המובילים, שתי היריבות הגדולות – אדידס ונייקי – פתחו בחזית תחרותית חדשה ומנסות להיות ידידותיות יותר לסביבה. נייקי, שלפני שני עשורים סבלה מתדמית רעה כאשר קושרה לעבדות ילדים עם חשיפת התמונות המזוויעות של ילדים מורחים דבק על סוליות נעליים, מנסה מאז להשתפר ולשפר את תדמיתה בדאגה לאיכות הסביבה. החברה אימצה לעצמה את המוטו "ללא קיימות, אין חדשנות" ומחפשת דרכים למחזור החומרים שהיא משתמשת בהם, שיפור תנאי העבודה וניצול משאבים מירבי. לאחרונה אף פיתחו בענקית הספורט האמריקאית חומר שישמש לייצור של כמה מדגמיה אשר מנצל שאריות מתעשיית העורות הנטחנות לסיבים ומוסבות לייצור חומר דמוי עור חדשני. דגמים רבים מנעלי הספורט שלה עשויים מחומרים ממוחזרים או חומרים הניתנים למיחזור מחדש.

אדידס מנגד, ממשיכה אף היא במאמציה והצהירה שבכוונתה להשיג מספר מטרות עד שנת 2020 , ביניהן צמצום שימוש במים, בנייר ובאנרגיה ושימוש בכותנה ידידותית לסביבה. היא אף תורמת לניקוי האוקיינוסים ומשתמשת בחלק מהפלסטיק שנמשה מהים וממוחזר לכדי חומרים לייצור ופועלת להעצמת נשים ושיקום מהגרים לצד שיתוף הפעולה שלה עם המעצבת סטלה מקרטני, מחלוצות הייצור המודע לסביבה ולכדור הארץ. 

Cheap Monday ל- Belle&Sue (צילום: זהר שטרית)

Cheap Monday ל- Belle&Sue (צילום: זהר שטרית)

באיחור אופנתי

גם בתחום האופנה המהירה ניתן לראות שינוי אם כי מועט יותר.

רשת האופנה הספרדית מנגו, הכריזה כי תשנה את המודל העסקי שלה בהתאם לרוח הקיימות. מנגו שמה לה למטרה כי 50% מהכותנה בקולקציות שלה יהיו ממקור בר-קיימא עד לשנת 2022 ותשלב סיבים חדשניים וידידותיים יותר בפריטים מקולקציית הקפסולה החדשה  Committed (׳מחויבת׳). מבין החומרים בקולקציה ישנו שימוש בסוגים של טנסל וליוסל אשר הינם סוגי בד מלאכותיים המשלבים חומרים מהצומח בדומה לויסקוזה, פוליאסטר ממוחזר וכותנה אורגנית.

מחוייבים לשינוי. Mango Commited (צילום: יח״צ)

מחוייבים לשינוי. Mango Commited (צילום: יח״צ)

חברת H&M השבדית השנייה בגודלה כחברת אופנה קמעונאית שנויה במחלוקת בנושא קיימות אך ידועה גם במאמציה לקדם את הנושא. קו האופנה Conscious ('מודע') של החברה מכיל פריטים מחומרים ממוחזרים ומכותנה אורגנית, והיא מובילה את היוזמה הידועה של איסוף פריטי ביגוד שאינם בשימוש לסניפיה לטובת מיחזור ומספקת שובר הנחה מיוחד תמורתם. למרות מאמציה, רבים סבורים כי אלו הם ניסיונות לכפר על הנזק הנגרם מפעילות החברה בעולם, כולל שערוריות חוזרות ונשנות בנושאי תנאי ההעסקה של עובדיה במדינות הייצור, גובה המשכורות הנמוך וניצול המשאבים בארצות אלו והידיעות על שריפת טונות של פריטי ביגוד שלא נמכרו בכל שנה. לזכותה ייאמר, כי היא לפחות מנסה לעורר מודעות.

המודעות לקיימות בכלל ובאופנה בפרט מפותחת מאוד בשבדיה, המתהדרת גם בקניון מחוץ לשטוקהולם המרכז סוחרי פריטי יד שנייה, פריטים ממוחזרים ומשודרגים. מותג האופנה השבדי צ׳יפ מאנדיי (Cheap Monday) היה מהראשונים לאמץ את הגישה האקולוגית. במותג הג׳ינס לקחו בחשבון את ההשפעה השלילית שיש לגידול הכותנה הקונבנציונלי על בני האדם והסביבה והחלו בחיפוש אחר חומרים חלופיים וידידותיים לכדור הארץ כמו כותנה אורגנית או ממוחזרת, ובעיצוב קולקציות הנשים והגברים הגבירו את השימוש בפוליאסטר ממוחזר, צמר ממוחזר וטנסל בקטגוריות הבגדים השונות.

אופנה איטית

זרם נוסף בתחום הקיימות בתחום האופנה הינו תנועת האופנה האיטית – the slow fashion movement. הזרם בא מנגד לגל האופנה המהירה שהחל בעולם לפני כ-20 שנה, בדומה לתעשיית המזון המהיר. האופנה האיטית מעודדת לקנות אופנה מופחתת בכמות אך מוגברת באיכות, בגדים שיחזיקו זמן רב יותר ומיוצרים בכמויות קטנות יותר, ע"י אנשי מקצוע, בייצור מקומי ושימוש בחומרים איכותיים ומחזיר אותנו אחורה לימי טרום המהפכה התעשייתית.  

׳אופנה איטית׳ של המעצבת גל שנפלד למותג Mews : ייצור פרטני, אג׳נדה המתנגדת לייצור המוני, תפירה פרטנית וסדרות מצומצמות (צילום: גיא נחום לוי)

׳אופנה איטית׳ של המעצבת גל שנפלד למותג Mews : ייצור פרטני, אג׳נדה המתנגדת לייצור המוני, תפירה פרטנית וסדרות מצומצמות (צילום: גיא נחום לוי)

קיימות ואופנה - איך עושים את זה בבית?

מאחר ושינוי לא קורה בין לילה ולא נפסיק לפתע לצרוך אופנה, איך בכל זאת נוכל להמשיך להתלבש בסטייל אבל עם יותר מודעות?  

קנייה חכמה

בפעם הבאה שתרצו לשדרג את המלתחה, שיקלו קודם אופציות אחראיות יותר, כמו בחירה במעצבים מקומיים, במיוחד אלו אשר מייצרים כחול-לבן ובתנאים הוגנים; העדיפו פריטים שישמשו אתכם זמן רב יותר על פני פריטים טרנדיים שיחזיקו רק עד הטרנד הבא; נסו לקנות יד שנייה או וינטג׳, בחנויות, בירידים, במכירות ארון מיוחדות או באתרי אונליין, מי יודע - אולי תצליחו למצוא אוצרות במחירים מפתיעים.  

אוצרות וינטג' של קלווין קליין, טומי הילפיגר וליווייס מורכבים מחדש עם ג׳ינסים של צ'יפ מאנדיי, מתוך קולקציית Transformed, כריסטינה דיקנס ל- Foreign Denim ו- Belle&Sue (צילום: זהר שטרית)

אוצרות וינטג' של קלווין קליין, טומי הילפיגר וליווייס מורכבים מחדש עם ג׳ינסים של צ'יפ מאנדיי, מתוך קולקציית Transformed, כריסטינה דיקנס ל- Foreign Denim ו- Belle&Sue (צילום: זהר שטרית)

אמנות המיחזור הביתי

ניתן ומומלץ ללבוש את אותו הפריט או הלוק כמה פעמים. נסו לחשוב איך לשדרג את האאוטפיט עם שילובים שונים ומגוונים. בכדי לשמר את הפריטים כך שישמשו אתכן לאורך זמן דאגו לבדוק את הוראות הכביסה המומלצות ע"י היצרן ולכבס, לייבש, לגהץ ולאחסן בהתאם להוראות. אל תכבסו, כאשר אין צורך ממשי בכך, ובמקום לזרוק פריט שניזוק בחרו בתיקון הפגמים לפני פרידה מהפריט.

׳אפסייקלינג׳: יצירות מקפסולות קפה של היוצרת מיכל ברוטפלד (צילום: יואב ברוטפלד מצרי)

׳אפסייקלינג׳: יצירות מקפסולות קפה של היוצרת מיכל ברוטפלד (צילום: יואב ברוטפלד מצרי)

חיים חדשים

אם בכל זאת הגיע זמנם של פריטים מסוימים בארונכן, במקום לזרוק לפח נסו פתרונות אלטרנטיביים כמו מכירתם הלאה באתרי יד שניה וירידים או תרומתם לעמותות וארגוני צדקה.  היצירתיות יותר יכולות להתנסות באמנות ה-upcycling – שדרוג לשימוש חוזר אחר, על ידי הפיכת הבגד לפריט אחר כמו תיק, פריט אמנות, כרית נוי או אקססוריז.

 

מגזין האונליין it הוא מגזין טרנדי, מוביל ומשפיע, העוסק באופנה וסגנון חיים, המציע תוכן מקורי חוויתי, ופלטפורמה שיווקית איכותית למותגי פרימיום נבחרים. המגזין פונה לקהל יעד אורבני, מודרני, חובב אופנה ולייפסטייל, ומופץ בתפוצה של עשרות אלפי עותקים בניוזלטרים וברשתות החברתיות.
המגזין מציע למותגי לייפסטייל נבחרים להצטרף לתכנית שותפים וליהנות מפרסום וטראפיק באמצעות תוכן איכותי המותאם לצרכי המותג. 
 itmag.co.il