פוליטיקלי קורקט - מדריך סטייל לפוליטיקאית ישראלית

מהילרי קלינטון ועד מירי רגב - איך מעבירים מסרים פוליטיים דרך אופנה והאם נבחרות הציבור שלנו שולטות במלאכה? לכבוד יום הבחירות מגזין IT מארח את בוגרת קורס עיתונות אופנה ב׳שנקר׳ עינת ויקס עם סקירה אופנתית מיוחדת

(בתמונה למעלה רותם סלע ל׳קסטרו, צילום: דודי חסון)


כתבה: עינת ויקס

משחר ההיסטוריה אופנה ופוליטיקה נקשרו יחדיו.  במודע או שלא  אנו מעבירים מסרים באמצעות הלבוש. בכל העולם נבחרות הציבור מסתייעות במלתחה, אך מה  קורה בארונן של כמה מנשות הפוליטיקה החזקות בישראל וכיצד הן יכולות להעשיר את מלתחתן בשיק רשמי ואופנתי ולקדם מטרות פוליטיות בו זמנית? מערכת הבחירות הנוכחית היא הזדמנות נפלאה לבדוק מי יודעת לעבוד גם עם המלתחה שלה ולייעץ למתמודדות לכנסת איך להתרענן עם מראה לבוש אביבי ותואם מסר.

 

אופנה ופוליטיקה מעבר לים

נתחיל בניכר אצל מנהיגת אוקראינה לשעבר  יוליה טימושנקו, אשר מקפידה להשתמש במראה החיצוני שלה באופן מודע כחלק מהאג׳נדה שלה וכדי לקדם את שאיפותיה הפוליטיות. היא מרבה ללבוש בגדים לבנים המשדרים טוהר וניקיון כפיים וצמתה המסורתית המפורסמת המעטרת את ראשה נועדה לשדר כפריות, חיבור למקורות ואותנטיות שהם היבטים תרבותיים חשובים לעם האוקראיני.

טימושנקו והצמה המפורסמת שלימים היוותה השראה עבור מעצבים רבים (צילום: מתוך פרופיל האינסטגרם של טימושנקו)

 

בקמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 המועמדת הילארי קלינטון, הקפידה לנסות ולשדר בהופעותיה הפומביות אלגנטיות, קור רוח ושפע של בטחון עצמי. מראות הלבוש שלה במהלך המרוץ הקדחתני לנשיאות נבחרו עבורה בהתאם למטרותיה הפוליטיות ובעיקר תוך התחשבות בכך שעליה להביס יריב עוצמתי ואיש עסקים ממולח ולהפוך להיות לאישה הראשונה בהיסטוריה שעומד בראש המעצמה הגדולה בעולם. חליפות בעלות צבעים אחידים ושימוש בצבעים עזים המשדרים עוצמה וכוחניות, ובעיקר חליפות בצבעי אדום וכחול כצבעי דגל ארה"ב אפיינו את לבושה של קלינטון במרוץ לנשיאות.

פטריוטית וחזקה, קלינטון (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של הילרי קלינטון)

סטייל אייקון ישראלי: גולדה מאיר

גולדה מאיר שהיתה ראש הממשלה האחת והיחידה עד כה לא נחשבה למתלבשת אופנתית במיוחד אך בהחלט השאירה את חותמה האופנתי על התרבות הישראלית, בעיקר בזכות הלבוש השמרני ונעליה הקשוחות המכונות עד היום ״נעלי גולדה״. שמלות חלוק, חליפות חצאית וסיכה חיננית שעיטרה את לבושה היוו חלק ניכר ממלבושה הצנוע כיאה לתקופה שבה הייתה שרויה המדינה. עיסוקה של מאיר באופנה היה עד כדי ״נוח מספיק״ והיא צעדה לקדם את משימותיה החשובות בנעליה האורתופדיות. בתוך כך סגנונה הפשוט שירת את חשיבתה הארצית והמעשית וגילם היטב את ימי המחסור והצנע בארץ.

נעלי גולדה ולבוש צנע - סימן ההיכר של גולדה מאיר והנעליים הרשמיות של חיילות צה״ל

פטריוטיות או פאשניסטות? נבחרו הציבור של היום

גם כאן והיום מתמודדות נשים חזקות המבקשות להשפיע ולשנות את ההיסטוריה. בדומה לטימושנקו, נראה כי חברת הכנסת מירב מיכאלי משתמשת בבגדיה על מנת להוביל אג׳נדה בכך שמרבה ללבוש שחור ויוניסקס. שרת המשפטים איילת שקד נחשבת למתלבשת 'צבעונית' יותר, ולא מסתפקת בחליפות גבריות משעממות או שמלות חד גוניות. מי שמעדיפה להשתמש באופנה תדיר , בין היתר כדי לייצר פרובוקציות ואמירות פוליטיות, היא השרה מירי רגב שעוררה שערוריה עם שמלת ירושלים המפורסמת של המעצב אביעד אריק הרמן איתה הגיעה לפסטיבל קאן לפני כשנתיים ומקפידה ללבוש בגדי מעצבים ישראלים ובראשם דרור קונטננטו.

מירי רגב בשמלה של המעצב דרור קונטננטו, באירוע ההצדעה לאופנה הישראלית (צילום: יח״צ)

מירי רגב בשמלה של המעצב דרור קונטננטו, באירוע ההצדעה לאופנה הישראלית (צילום: יח״צ)

שמלת ירושלים של שרת התרבות והספורט בפסטיבל קאן 2017 (צילום מתוך עמוד האינסטגרם של אביעד אריק הרמן)

קוד לבוש חדש

אם נהיה פרקטיים  לרגע קוד הלבוש בכנסת לא מאפשר להתלבש כאוות נפשך. גופיות או שמלות וחצאיות קצרות הן מחוץ לתחום, בוודאי שלא טרנינגים  וחולצות עם אמירות פוליטיות.  איך בכל זאת אפשר לשדרג את המראות ולהתאים לחברות הכנסת שלנו לבוש הולם? בחרנו שלוש חברות כנסת, המייצגות דעות שונות במפה הפוליטית הישראלית, כדי לנסות ולהתאים עבורן מראה לבוש שיבטא מסר ויקדם את מטרותיהן הפוליטיות לקראת הבחירות הקרובות. 

(צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של מירב מיכאלי)

שוויון מגדרי זה השחור החדש: מירב מיכאלי וקום איל פו

מירב מיכאלי חברת הכנסת מטעם מפלגת העבודה, מפורסמת כאקטיביסטית חברתית ומחזיקה בעמדות פמיניסטיות מובהקות. ככזאת נראה כי היא מבקשת לייצר מראה נייטרלי התומך באג׳נדה לפיה החיצוניות אינה חשובה אלא העשייה למען הנשים וחתירה לשוויון מגדרי בכל אספקט אפשרי. מכאן שהבחירה האולטימטיבית עבור מיכאלי היא להקפיד ללבוש מותגים המזוהים עם אותה אג׳נדה כמו המותג קום איל פו, אשר מבטא פעילות חברתית לצד עשייה עסקית, שיתופי פעולה עם ארגונים שונים המעודדים תמיכה בנשים, תרומות מתמשכות לקידום מעמד האישה, הפעלת פרויקטים למטרות קידום האישה ועוד. הסגנון המתוחכם והבלתי מתאמץ יתאים לאישיותה ופעילותה של מיכאלי.

קום איל פו, אביב-קיץ 2019 (צילום: דודי דיין)

קום איל פו, אביב-קיץ 2019 (צילום: דודי דיין)

אלגנטית ועצמאית: איילת שקד וגולברי

שרת המשפטים איילת שקד מודעת היטב ללבושה כאמור ומבינה שגם דרך לבוש ניתן להשפיע על תדמית פוליטית. מהלך ההתנתקות שלה ושל שותפה נפתלי בנט ממפלגת ״הבית היהודי" והקמת ״הימין החדש״, נועדו על מנת להגיע לאוכלוסייה רחבה וחילונית יותר של תומכים. המראה השמרני אותו אימצה כמנהיגת מפלגה בעלת ציביון דתי כבר פחות מתאים למטרותיה בקרב הציבור החילוני ומאידך לבוש מתירני מדי לא יעשה חסד עם מצביעיה מבית. לכן על שקד לאמץ קוד לבוש שהוא בקו המשווה - המשדר מסורת וחדשנות גם יחד תוך נאמנות למותגים ישראלים. ההמלצה שלנו עבור שקד - רשת האופנה גולברי הישראלית המיועדת לנשים בוגרות, אלגנטיות ועצמאיות. סגנון האופנה הקלאסי והשמרני של גולברי משלב קווים על-טרנדיים וטרנדיים ואופנתי ויהלום את השרה שקד ואת תדמיתה הפוליטית.   

שמרנית מעודכנת, שקד (צילום מתוך חשבון אינסטגרם של איילת שקד)

בלי מאמץ: תמר זנדברג וקסטרו

חברת הכנסת תמר זנדברג העומדת בראש מפלגת השמאל החילוני מרצ הינה אישה בעלת כריזמה רבה. דעותיה הפוליטיות מעוררות מחלוקות רבות בקרב הציבור הישראלי. אימוץ מראות לבוש ומותגים ישראליים עשויים לרכך תדמית זו. ההמלצה שלנו: לחבור אל פרזנטורית המותג קסטרו רותם סלע שבחרה להיאבק על זכויותיהם של מיעוטים בישראל ולאמץ את מראות האביב הישראלי-בינלאומי של המותג. חולצה מחויטת בשילוב מכנסי ג׳ינס מכובדים או חליפות ביזנס קלילות ישרתו את המראה הנינוח ונטול המאמץ של זנדברג.  

אביבית ונינוחה. תמר זנדברג (צילום מתוך חשבון האינסטגרם של תמר זנדברג)

רותם סלע ל״קסטרו״, קולקציית אביב-קיץ 2019 (צילום: דודי חסון)

רותם סלע ל״קסטרו״, קולקציית אביב-קיץ 2019 (צילום: דודי חסון)

מגזין האונליין it הוא מגזין טרנדי, מוביל ומשפיע, העוסק באופנה וסגנון חיים, המציע תוכן מקורי חוויתי, ופלטפורמה שיווקית איכותית למותגי פרימיום נבחרים. המגזין פונה לקהל יעד אורבני, מודרני, חובב אופנה ולייפסטייל, ומופץ בתפוצה של עשרות אלפי עותקים בניוזלטרים וברשתות החברתיות.
המגזין מציע למותגי לייפסטייל נבחרים להצטרף לתכנית שותפים וליהנות מפרסום וטראפיק באמצעות תוכן איכותי המותאם לצרכי המותג. 
 itmag.co.il