Je Taime, Ronit Elkabetz

מתחילת דרכה כדוגמנית ומוזה למעצבים ועד למעמד של במאית ויוצרת בינלאומית עטורת פרסים. לרגל פתיחת התערוכה ״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״ במוזיאון העיצוב ״מדיטק חולון״ המציגה את אוסף הבגדים המרהיב שהותירה אחריה, מביאה שירי ויצנר את סיפורי הבגדים מחייה של אייקון האופנה הישראלית 

 בתמונה למעלה: רונית אלקבץ, 2011. צילום: גבריאל בהרליה 

 רונית אלקבץ בצילום מתוך תערוכת הצילום של שרון בק, ״1920״. מחוך בגד-גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל. צילום: שרון בק, 2007

רונית אלקבץ בצילום מתוך תערוכת הצילום של שרון בק, ״1920״. מחוך בגד-גוף עוצב בהזמנת אלקבץ על ידי רן צוריאל. צילום: שרון בק, 2007

שיח של אופנה

על רקע סצנת אופנה מרצה ופופולרית, הבמאית והשחקנית רונית אלקבץ זרחה כאייקון אופנה אמיתי, משפיע, חדשני ויוצר. סגנונה האפל והדרמטי הוא חגיגה ושיח של אופנה, אמנות ומה שביניהם: יצירתיות ושונות, מיינסטרים ושוליים, עוצמה ורגישות. שנה למותה, מציג מוזיאון העיצוב ״מדיטק חולון״את אוסף הבגדים המרהיב שהותירה אחריה אלקבץ. כל גלריות המוזיאון הוקצו לטובת התערוכה, שהיא תולדה של שיתוף פעולה בין במאי הקולנוע, אחיה של רונית ושותפה ליצירה שלומי אלקבץ, לאוצרת והיסטוריונית האופנה יערה קידר. הגלריות המרכזיות יידמו סט קולנוע שיציג את פרטי הלבוש דרך כ-30 סצנות, כשכל אחת מהן משלבת בין בגדיה של אלקבץ לעיצוב סט וסאונד, וידאו ארט, ואביזרים שונים כמו גם יומנים, כתבים אישיים ויצירות שהותירה אחריה. חלל המעבדה של המוזיאון יהפוך לאולם קולנוע זמני בו המבקרים יוזמנו לסיים את ביקורם בצפייה בסרטיה.

 רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״צלקת״, במאי: חיים בוזגלו. צילום: עדי קפלן, 1994  

רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״צלקת״, במאי: חיים בוזגלו. צילום: עדי קפלן, 1994
 

סצינת הקולנוע

אלקבץ היתה מעורבת לא רק בבניית הדמויות אלא גם בתכנון התלבושות, האיפור והאביזרים בסרטים רבים ביניהם ״שחור״, ״חתונה מאוחרת״, ״אור״, ״עדות״ וטרילוגיית ויויאן אמסלם. אלו יוצגו בתערוכה בליווי וידאו ארט בחלל ״סצינת הקולנוע״.

 .רונית אלקבץ כ׳ציון׳ בשמלת הקוטור של כריסטיאן לקרואה, בסרטו של ז׳וזף דדון, 2006. אמן: יוסף ז׳וזף דדון

.רונית אלקבץ כ׳ציון׳ בשמלת הקוטור של כריסטיאן לקרואה, בסרטו של ז׳וזף דדון, 2006. אמן: יוסף ז׳וזף דדון

אחותי

התערוכה מציגה גם שמלות שאותרו במוזיאונים ובארונם של אספנים פרטיים. שתי שמלות המוצגות בתערוכה, האחת נלבשה בסרט ״גט״ והשנייה בסרט הצרפתי ״אפר ודם״ של פאני ארדן, נמכרו על ידי אלקבץ באירוע התרמה שיצרה עבור בית ״אחותי - למען נשים בישראל״, ארגון שאלקבץ כיהנה כנשיאתו משנת 2011. הן אותרו אצל הרוכשים והושאלו לתערוכה. עבור היצירה הקולנועית ״ציון״ (2006), הושאלו לאלקבץ שתי שמלות קוטור של בית האופנה הצרפתי כריסטיאן לקרואה. לצורך הצגתן בתערוכה, הן הוטסו לישראל מארכיון בית האופנה.חשיבות האופנה גם בחייה הפרטיים של אלקבץ מוצגת בסצנה שבמרכזה שתי שמלות החתונה שעיצבו עבורה אלבר אלבז ושרון ברונשר ביום נישואיה לאדריכל אבנר ישר, לצד שמלות ההיריון שלבשה במהלך הריונה לתאומים עומרי ושאלימר, ושמלה מוזהבת של דריס ואן נוטן שבחרה למסיבת הברית-בריתה.

 רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״צלקת״, במאי: חיים בוזגלו. צילום: עדי קפלן, 1994  

רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״צלקת״, במאי: חיים בוזגלו. צילום: עדי קפלן, 1994
 

גט

את שמלת הכלה המפורסמת של אלקבץ בעיצוב אלבר אלבז, היא לבשה בשנית בטקס פרסי אופיר 2014 בו זכתה יחד עם אחיה שלומי אלקבץ בפרס הסרט הטוב עבור הסרט ״גט - משפטה של ויויאן אמסלם״. השמלה זכורה בין היתר כיוון שנקרעה על הבמה כשעלתה לקבל את הפרס.

 רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״ בימוי: רונית ושלומי אלקבץ, 2013. הצילום באדיבות שלומי אלקבץ. צילום: עמית ברלוביץ  

רונית אלקבץ על סט הצילומים של הסרט ״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״ בימוי: רונית ושלומי אלקבץ, 2013. הצילום באדיבות שלומי אלקבץ. צילום: עמית ברלוביץ
 

דונה גרצייה

בתערוכה מוצגות גם שמלות שאלקבץ לא לבשה מעולם. ארבע מהן נוצרו בעקבות סקיצות שתכננה אלקבץ לאירועים עתידיים, על ידי המעצבים יניב פרסי ובטי אלדד ושתיים נוספות שמלות בתערוכה נוצרו על ידי מעצב האופנה ויקטור בלאיש כמחווה לתפקידים עתידיים של אלקבץ: דונה גרצייה נשיא ומריה קאלאס.

 רונית אלקבץ בשמלה בעיצוב אלבר אלבז בשבוע האופנה גינדי 2015 GINDI TLV Fashion Week בקניון האופנה TLV FASHION MALL. צילום: גיל חיון

רונית אלקבץ בשמלה בעיצוב אלבר אלבז בשבוע האופנה גינדי 2015 GINDI TLV Fashion Week בקניון האופנה TLV FASHION MALL. צילום: גיל חיון

שבוע האופנה

השמלה הצהובה המפורסמת של אלבר אלבז אותה לבשה אלקבץ בשבוע האופנה של תל אביב בשנת 2015 עוצבה בהשראת השמש של תל אביב ואורכה כ-3 מטרים. השמלה הושאלה לתערוכה מהמוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז. טובי היוצרים בישראל נרתמו ליצירת התערוכה, שבמרכזה שיתופי פעולה אמנותיים, בין השאר עם מעצב האופנה ויקטור בלאיש האחראי על פיסול האופנה בתערוכה, המעצבים יניב פרסי, בטי אלדד, סמדר עזריאל, רונן לוין, האמן דוד עדיקא ועוד.

 .רונית אלקבץ כ׳ציון׳ בשמלת הקוטור של כריסטיאן לקרואה, בסרטו של ז׳וזף דדון, 2006. אמן: יוסף ז׳וזף דדון

.רונית אלקבץ כ׳ציון׳ בשמלת הקוטור של כריסטיאן לקרואה, בסרטו של ז׳וזף דדון, 2006. אמן: יוסף ז׳וזף דדון

השטיח האדום

איזור מיוחד בתערוכה מוקדש למראות הבלתי נשכחים של אלקבץ על השטיח האדום וטקסים בינלאומיים, ובו שמלות מרהיבות של אלבר אלבז, דריס ואן נוטן, גדעון אוברזון ועוד, לצד קטעי וידאו של אלקבץ צועדת באותם הפריטים על גבי שטיחים אדומים שונים ברחבי העולם.

 רונית אלקבץ, 1988. צילום: איציק שוקל

רונית אלקבץ, 1988. צילום: איציק שוקל

״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״, 35₪, 28.11.17 ועד אפריל 2018

שעות פעילות: שני ורביעי,  10:00 –16:00; שלישי, 20:00-10:00; חמישי, 10:00 – 18:00; שישי, 10:00 – 14:00; שבת, 10:00 – 20:00

שירי ויצנר, 38, נשואה ואמא לשני בנים ובת, סטייליסטית אישית. 

אחרי עשר שנים בתחום הפרסום והשיווק, ובזכות שתי חופשות לידה, ההתכחשות לאהבה האמיתית של שירי הסתיימה, והיא פנתה ללימודי סטיילינג בשנקר, פתחה עסק, וכיום עובדת כסטייליסטית אישית, מנחת חוגים וסדנאות וכתבת אופנה. וכך היא מגדירה את מה שהיא עושה: "אני בעצם לא עובדת, כי מי שעושה את מה שהוא אוהב, לא עובד יום אחד בחייו, נכון?"

בלוג פייסבוק / אינסטגרם