סיפורי עפיפונים

גם השנה כמיטב המסורת, התאספה אצולת האופנה, השמנא והסלתא של התעשייה, בהאנגר 11 שבנמל תל אביב לחזות בתצוגת הגמר של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה ״שנקר״. התצוגה נפתחה באופן אירוני משהו עם קולקציה בשם ״סיפורי עפיפונים״. בשעה שהדרום הקרוב-רחוק בוער על אמת, גם החום והלחות התל אביביים לא הצליחו להצית את המסלול, ו״סיפורי עפיפונים״ נותר ביטוי שנכון לסכם איתו את הסיפור של בוגרי המחלקה, שחיים כאן, לומדים כאן, אבל לצערנו נאלצים לחלום על להתעופף אל מעבר לים. בניגוד למה שקורה בדרום, בתצוגת הגמר השנתית של ״שנקר״ הרוב לא ממש בער, חלק לא היה מחובר, והפעם, רק עפיפונים בודדים נסקו אל על. הגר טהר לב עם הפרטים.

בתמונה למעלה: ״מצב טיסה״ מאיה מוקדי (צילום: יריב פיין וגיא כושי) 

״Mama welcome to 2018״   נטף הירשברג (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״Mama welcome to 2018״ נטף הירשברג (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

אי ירוק בים

כמידי שנה אנו מסקרים את תצוגות הגמר של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה ב״שנקר״, זו כבר מסורת. תצוגת הגמר של שנקר היא ״אי ירוק בים״ בין שלל אירועי אופנה משמימים. אמש, הציגו בוגרי שנת 2018 את קולקציות הגמר שלהם בהתרגשות מוחלטת, לאחר ארבע שנות לימוד מייגעות. כישרון רב כמובן שישנו, כך גם טכניקה מופלאה ופוטנציאל אדיר, לא סתם מדורגת המחלקה במקום השישי בעולם, אולם בניגוד לשנים קודמות בהן הלב פעם בחוזקה עם כל קולקציה שעלתה למסלול, הפעם עם כל קולקציה שעלתה, חיכינו לבאה שאולי היא זו שתרגש. יותר מידי מניירות, חוסר מקוריות, ניסיון לרצות, וייתכן שגם מטרות כלכליות מסחריות נתנו אותותיהם, ודי בגלוי יש לומר, והשפיעו על יצירות הבוגרים. על מי שבלט, ומי שנחת, מי שהפתיע, ומי ששלט, סיכום תצוגת הבוגרים לשנת 2018 ״שנקר״. 

״זר מוכר״ בר בוקאי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״זר מוכר״ בר בוקאי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

דרושהמקוריות

אוברסייז, חגורות מודפסות, משבצות, גזרות וצלליות מוגזמות, אנדרוגיניות, אלו הם רק רשימה של טרנדים שנראו בכמויות על המסלול. טרנדי זה לא דבר רע, להיפך, הבעיה טמונה במינון, עומס הטרנדים שנצפו על המסלול, הרגיש כמו סיור מייגע במחלקת נשים של ZARA בסוף עונה. ״לא שמה פס״ לצד שני פסים כחולים הוא רק אחד מיני עשרות דגמים שעוטרו בכיתובים בעברית בקולקציות השונות. כבר בתיכון למדנו מהי מטאפורה, וכשיצירה אומנותית היא מפורשת מידי וצועקת מידי זה צורם לאזניים, במקרה שלנו, לעיניים. הטרנד הזה אולי עובד על חולצות-טי פשוטות, על המסלול של שנקר, פחות.

״הולילוד״ מאיה נאה (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״הולילוד״ מאיה נאה (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

כולם רוצים מעבר לים

כעשר מתוך שלושים ושבע הקולקציות שהוצגו על המסלול בחרו להתמקד בקולקציות גברים, מה שהעלה באופן מיידי את השאלה, לאן מכוונים אותם מעצבים? במדינה שבה הגבר הישראלי לובש ג׳ינס של אחת מרשתות האופנה במקרה הטוב לאירוע יוקרתי, מי קהל היעד? ולאיזה שוק מכוונים? המסקנה היא שכולם רוצים מעבר לים, ומכוונים לבתי האופנה בחו״ל בצורה ברורה ומחושבת. השראות מבתי אופנה טרנדיים כמו VETEMENTS או ACNE ו OFF WHITE נכחו בקולקציות בצורה ברורה ולעיתים אף מוגזמת, שימוש בבדים מודפסים, סטייל ספורטיבי שמושפע מתרבויות רחוב ואופנת היפ הופ עדכנית, כולם מכוונים למקום אחד: בתי אופנה אי שם מעבר לים. ובהתחשב באיך שנראה ומתנהל שוק האופנה הישראלי, השיקול נכון ומוצדק. אחת הקולקציות הטובות בגברים שייכת לפילוסוף רות ״זר מוכר״, שילוב של טכניקת סריגה עם צבעוניות ורודה ומיוחדת. 

״הקיסרית הקטנה״ מאיה רביב (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״הקיסרית הקטנה״ מאיה רביב (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

ממתק

ילדים תמיד גונבים את ההצגה, וכן, גם הפעם, קולקצית ילדים מצויינת שהציגה מאיה רביב בשם ״הקיסרית הקטנה״ בהחלט עשתה את זה עם קולקצייה מתוקה, השואבת השראה מהילדות הסיניות, בשילובי בדים, צבעים, שכבתיות, חיבורים לא צפויים, תחושה כללית שהכל מותר ושאין חוקי לבוש. 

״Mama welcome to 2018״   נטף הירשברג (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״Mama welcome to 2018״ נטף הירשברג (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

תזכרו את השם

מקורי, עשוי היטב, ולא יומרני. אם ביונסה כבר לבשה דגמים של המעצבת פורצת הדרך בוגרת שנקר שחר אבנט, נטף הירשברג היא הבאה בתור להלביש את הדיווה. הירשברג מציגה את ״Mama welcome to 2018״ קולקציה השואבת השראה מעבודותיה של אמה, מעצבת גראפית בשנות ה-80. שילוב בין טכניקת עבודת היד וטכניקת עבודת המחשב יוצרות את האסתטיקה המשותפת לה ולאמה. קולקציית הנשים מורכבת מבדים לבנים שעליהם צורות וצבעים שנוצרו על ידי הדפסים ופלקסים, כך שהבדים נראים כמעט מצוירים.

״שומרת מסורת״ אור פז (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״שומרת מסורת״ אור פז (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

מדוייקת

הקולקצייה של אור פז  ״שומרת מסורת״ חוזרת לארצות המוצא של המעצבת, אשר טושטשו עם כור ההיתוך, והן מתערבבות האחת בשנייה. קולקציית ready to wear לנשים, המשלבת פרשנויות עדכניות למסורות עבר. העדכני והמסורתי אכן ניכרים בקולקציה שהוצגה בצורה מדוייקת בטוטאל לוק שמשלב אביזרי אוברסייז אוריינטליים, צבעוניות מהפנטת, קולקציה מהודקת שהצליחה לספר סיפור. 

״ RazzleDazzle Cruise ״ ינקי גוליאן (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״RazzleDazzle Cruise״ ינקי גוליאן (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״שדרות בן ציון 17״ מאיה וילנר (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״שדרות בן ציון 17״ מאיה וילנר (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

ללבוש עכשיו

הקולקציה של מאיה וילנר ״שדרות בן ציון 17״ הפליאה להציג את תל-אביב, ברעננות אגבית, נונשלנטית, גזרות נינוחות, וצבעוניו בוהקת לצד החום והבז׳ הארצישראליים, היוצרים שילוב בין הקלאסי לשימושי. בר בוקאי ״הכניסה לעובדים בלבד״ קולקציה מחברת בין מדים, סינר ותג שם של עובדי רשתות המזון המהיר לבין חומרים יוקרתיים כמו צמר, ברוקד ואבני סברובסקי. אחת הקולקציות הטובות שראינו הוצגה ע״י ינקי גוליאן ״RazzleDazzle Cruise״ קולקציה בהשראת סיפורי גברים, מלחים וימאים ועולמות מאצ'ואיסטיים ומחוספסים הפוגשים עולמות מנוגדים, רכים אסתטיים ונינוחים. מדובר בקולקציית ריזורט המיועדת לנשים, שזורה פסים שחוזרים בצורות וטכניקות שונות כמו הדפסה, שיבוץ, עיבוד עור ואריגה. ליטל אופיר בלטה גם היא עם הקולקציה ״כאבי גדילה״ השואבת השראה מהתקופה הוויקטוריאנית בה ילדות נראו מיניאטורות של האימהות לעומת היום, כשהרדיפה הבלתי פוסקת אחרי נעורים גורמת לנשים להתלבש כמו בנותיהן. בקולקציה אוברולים נשיים, פיתוחי בדים וצבעוניות המשלבים אלמנטים משתי התקופות. קולקציה רעננה וחדשנית עשויה היטב.

״כאבי גדילה״ ליטל אופיר (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״כאבי גדילה״ ליטל אופיר (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

יצירתיות מתפרצת

בין הקולקציות היצירתיות שהציגו גם טכניקה מעולה, בלטו הקולקציות של מאיה מוקדי ואוסנת צפוני. הקולקציה של מוקדי ״מצב טיסה״ בהשראת נוף ילדותה של מאיה, כבת לאבא טייס בחיל האוויר שגדלה בבסיסים צבאיים. קולקציית נשים עם נגיעה ספורטיבית בצבעוניות נוסטלגית של מדים דהויים, בדי מצנח דקיקים ובדי קווילט רכים ועוטפים לצד בדי קנווס קשיחים המזכירים חוברות נייר. הקולקציה של צפוני ״סיפורי עפיפונים״ בהשראת האמן האמריקני ממוצא יפני, ג'ייקוב השימוטו, היוצר סביבה חדשה הבנויה משכבתיות גיאומטרית וצבעונית, באמצעות מאות עפיפונים מיניאטוריים, המיועדת לגברים ונשים, צבעונית, עדינה ורגישה, וגזרותיה נשענות על צורת העפיפון.

״סיפורי עפיפונים״ אוסנת צפוני (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״סיפורי עפיפונים״ אוסנת צפוני (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״שומרת מסורת״ אור פז

״שומרת מסורת״ אור פז

הגר טהר לב, 41, בעלת והעורכת הראשית של מגזין it.

שנים ניהלה הגר בלוג אופנה עצמאי וכתבה במגזינים השונים. התשוקה לאופנה, והחיפוש אחר פלטפורמה שתדבר לאוהבי אופנה כמוה, הביא אותה להקים את מגזין it.

הגר באינסטגרם: hagar_ta@